Monday, August 27, 2012

Aidilfitri.. =)

Aidilfitri...

Sudah berlalu cuti raya.. hari ni akan mula kembali bertugas.. seminggu berada bersama keluarga.. 2 buah keluarga yang berbeza namun penuh kasih sayang..

tahun ni beraya bersama keluarga mertua.. pengalaman yang banyak.. yang pelbagai.. antaranya ialah menganyam ketupat.. seingat aku la.. masa kecik2 dulu je duk belajar anyam ketupat. tgk2 dah besar ni belajar lagi.. siap dengan angin sepoi bhaasa gitu.. duk kat luar nganyam ketupat.. best tu. hihii.. alhamdulillah.. menjadi sarung ketupat aku.. jadi santapan seisi keluarga.. haha.. ni berkat pengajaran dari suami n mak mertua ni.. harap2 jadi tradisi tahun2 akan datang.. walaupun lambat nak menganyam tapi boleh la jadi kann.. hihii...


seterusnya macam biasalah.. masak memasak tapi aku tak masak la.. aku tolong2 jer.. apa yang lain makanannya ek? jeng jeng jengg... lodeh.. ataupun lontong.. aku rasa kat perak tak ada lontong yang dimakan raya pertama.. tapi kira belajar la kan.. seronok rupanya berada di luar budaya sendiri..


kemudian beraya pulak di kampung.. suasana yang lain.. walaupun aku ada kampung tapi kampung aku lain.. kalau kat perak balik untuk ziarah je.. kalau kat melaka masih ada la opah aku.. tapi rumah pun dah batu.. xde la papan lagik.. kali ni aku beraya di kampung.. suasana yang berbeza dan menyeronokkan.. pengalamannya macam2.. penuh memori untuk kali pertama ini.. aku selesa dengan keadaannya.. =) kalau dulu aku selalu rasa aku ni mmg duk kat bandar tapi aku masih membawa konsep kampung tu.. tapi rupanya aku masih belum cukup memahami dan mendalami konsep berada di kampung itu.. dan aku diberi peluang untuk merasainya.. semoga selama-lamanya.. aku akan ajarkan kepada generasi akan datang.. insyaALLAH.. amin..



seterusnya aku pulang ke kampung di melaka.. dan seterusnya beraya di perak.. aidilfitri kali ni agak penat tapi seronok dan semua isi cutiku berbaloi-baloi.. memang beraya sakannn.. alhamdulillah.. =)




0 Comments:

Post a Comment



There was an error in this gadget