Saturday, November 20, 2010

HSBM! Here I Am..


Di sinilah tempat yang akan saya jejakkan kaki saya sebagai guru bimbingan dan kaunseling sekolah menengah.. homework dah dibuat..

one of the premier school in Penang.. Zappppp.. really?..

one of an established school in Penang.. what will i bring to the school... where is the lack.. what is the mistakes??.. nope.. there's no lacking or mistakes..

Cahaya Hidupku.. just go with full of energy, excitement n confidence.. you can do it.. u have it well-plan.. insyaAllah.. focus on you 8 bidang.. the sessions..

MEMBACA!!!!!.. cari balik buku jenaka.. cari balik buku cerita.. ehh???... ape sahaja jenis buku lah.. kihkihhhh..

p/s: mode: tak sabar

Nota Kaki Hina: Teruskan Berjalan.. Jangan Berhenti.. Tapi Jangan Terus Berlari Namun Perhati Di Mana Dia Jalan Mati.. Teruskan Lagi Berjalan.. Jangan Berhenti.. Di Jalan Itu Dikau Temui Cahaya.. Pasti!!

Wednesday, November 17, 2010

Korbanku...

Salam Aidiladha.. Alhamdulillah.. masih bernafas, masih berdegup jantungku..


Hari ini hari raya korban.. apa yang anda korbankan?.. adakah bahagian lembu,kambing dan binatang sembelihan yang lainnya?.. tidak sempat saya nak fikirkan apa yang ada pada hari ini kecuali rendang, ketupat daun, ketupat palas, kari ayam dan kuah kacang.. tidak lupa juga mee goreng basah yang digoreng oleh saya sendiri.. (baru ini ku mengaku, aku tak lah tak pandai masak, cuma kurang praktis..)haha..

selain makan.. apa yang bermakna pada hari ini?.. korban masa dan korban kasih.. korban kerja dan korban hati.. terfikir sejenak.. benarkah itu yang dikorbankan?.. muhasabah.. jawapan biar tersimpan.. semalam-161110- berada di tanjong malim dan bergerak pulang ke Ipoh selepas maghrib.. sakit kepala menyerang.. 2 biji paracetamol dan sebiji ponstant tak mampu melegakan sakitku.. tertidur, lesu.. alhamdulillah.. bukan saya yang memandu.. sampai di Ipoh, rasa lebih lega.. dan alhamdulillah.. sakit kepalaku tak sakit lama.. alhamdulillah..

minggu ni minggu terakhir berada di ibu kandung suluh budiman sebagai r.a... malam ni akan bergerak pulang ke sana.. menghadapi 2 hari yang mendatang.. kerja perlu diselesaikan segera.. dan mahu merasakan kenangan bersama mereka.. sayu nak tinggalkan UPSI.. tempat ku bertatih 4 tahun yang lampau.. kini.. sudah mampu ku berdiri.. dan mahu belajar berjalan di dunia kerjaya yang realiti..

terlalu banyak perancangan.. dan terlalu banyak pengiraan.. hatiku milik Allah yang abadi.. yang terpinjam lebar hanya buat keluargaku kini.. hanya untuk sahabat-sahabatku kini.. dan buat bakal suamiku kelak.. pasti dan yakin.. jodohku ada di mana-mana.. pasti ada di dunia ini.. dan sangat pasti berada di akhirat kelak.. =)

p/s: tak sabarnyaaa.. moga dipermudahkan urusanku.. InsyaALLAH SWT..



Sunday, November 14, 2010

Keep On Smiling..

Alhamdulillah.. Hari ni hari Ahad.. Berada di opis untuk menyiapkan kerja-kerja yang tak akan pernah sudah hujungnya.. itulah dunia.. sempat mencoretkan kisah di diary kecil ini..


gembira.. yakin.. tekad.. sangat seronok.. ikhlas di dalam hati, ALLAH SWT kurniakan rasa lapang.. tiada gundah.. tiada resah.. Alhamdulillah..

Masalah hati sudah selesai.. kosong dan terisi hanya cintaNya.. ALLAH SWT tempat mengadu.. kerana padaNya terletak harapan yang tidak sekali-kali palsu.. Allahuakbar..

=)... KEEP ON SMILING CAHAYA HIDUPKU!!!..

p/s: i love this feeling.. yeehaaaa... =)

Nota Kaki Hina: Sudah Lama Tidak Berpujangga.. Hati Punca Terngadah.. Namun Kembali Bertatih Dan Ingin Kembali Berlari.. =)

Thursday, November 11, 2010

Kisah Si Layang-layang..

Layang-layang cantik nak terbang pergi mana?
Layang-layang cantik nak terbang tinggi ye?.. Tinggi mana?
Layang-layang cantik nak terbang dengan siapa?.. Tak takut jatuh?
Layang-layang cantik nak terbang jauh dan tinggi ye?.. yakin ke boleh sampai?

Layang-layang tetap jauh melayang.. indah.. tersergam menari-nari di dada langit.. cantik..

"Melayang.. Terbang Tinggi.. Tapi Jatuh Lagi.. Mungkin Bukan Itu Arjuna Yang Bakal Bawa Ku Terbang Tinggi Selamanya.." (layang-layang)

Terbang tinggi.. Sendiri..tidak perlu dia di sisi.. cukup cinta yang hakiki.. namun inilah dia kisah hati.. semakin jauh, semakin dikejar.. semakin dekat, semakin tersentuh..

Tiada mampu ditafsir.. godaan hati dan nafsu.. emosi yang kian lesu.. tawaku kembali selaung dengan tangisku.. tapi launganku tidak sekuat dulu.. semakin sayup.. semakin menjauh.. seketika.. yakinlah hanya seketika.. persinggahan untuk mematangkan hati.. persinggahan untuk mengenal diri.. persinggahan untuk merenung diri.. Alhamdulillah..

"Yakin dengan janji ALLAH SWT.."(kata-kata seorang gadis rakan baruku & rakan lamanya)

kisahku sudah disampaikan pada seseorang.. dan dia tahu tentangku.. Allah pertemukan kami, dan luahan hati mengosongkan sedikit ruang rasa.. kisahku dicerita pada insan lain yang bergelar rakan karibnya.. malu.. mungkin jua terkilan.. yer.. dia tahu tentang kisah hatinya dan juga dia kini tahu tentang kisah hatiku.. dan.. kesimpulannya..

"Lepaskanlah.. dia tak boleh tipu perasaannya.." (kesimpulan dari perbualan itu)

kubuka mataku.. buka hatiku.. walaupun tidak luas pintu hatiku terbuka untuk melepaskannya tapi aku akan cuba.. melepaskan bukan perkara mudah bagiku.. dia tahu..

Yakin.. aku mampu lepaskan dia.. kosongkan hati dari namanya dan bayangan dan kata-katanya..

aku mesti lepaskan dia.. kosongkan segala bait-bait gurau dan harapan itu..

"Buang semua tu jauh-jauh.." (kata-kata dia)

yer.. buang jauh-jauh.. aku perlu buang jauh-jauh.. aku mahu terbang sendiri.. tak mahu ada dia.. tak mahu ada sesiapa.. nak terbang tinggi.. supaya tidak ada siapa mampu menggapaiku.. seketika..

tidak ada mungkin.. tidak ada kalau.. tidak ada suatu hari nanti.. tidak ada baris kata yang terselit namanya kini.. tepatnya.. tidak akan ada baris kata yang terselit namanya akan datang..

Masanya telah tiba.. untuk kuteruskan tekad.. bangun dan mengejar matlamat yang pasti membawa bahagia padaku.. tidak perlu kugenggam sesiapa dan mengajakku berlari.. biar ku lari sendiri sehingga tidak lagi menjejak tanah lalu terbang tinggi..


Melayang.. Terbang Tinggi.. Perlahan-lahan Mula Terbang Rendah Seketika..
Akhirnya Jatuh Jua.. Itulah Hakikat Hidup Si Layang-layang..
TAPI Layang-layang Pasti Terbang Kembali.. Yakin!!

Monday, November 8, 2010

3 Minggu Yang Unik

Ya ALLAH.. 3 minggu ini aku telah lalui kisah yang unik.. alhamdulillah..

minggu pertama.. aku diuji dengan suhu badan yang tidak menentu.. setelah sudah mahu sembuh.. ujian berulang apabila badanku kembali tidak menentu dengan sakit kepala yang tidak pernah kurasa begitu sakitnya.. dengan badan yang lemah, kepala yang berat sehingga tubuh tak mampu menginjakkan diri.. ujian itu mampu aku tangani untuk 2 minggu berturut-turut.. alhamdulillah.. namun kasihNya Dia padaku.. diuji aku dengan kehilangan hphone dan brg2 milik orang di rumahku.. dan selang seharinya dikhabarkan motor yang byk berjasa telah dirungkai oleh insan bergelar pencuri.. motor buruk itulah yang bersama-sama berjihad denganku dalam mencari ilmu.. motor tua itulah yang sentiasa kuusung ke mana sahaja aku bekerja.. kehilangan barang kesayangan membuatkan aku sedih.. mungkin juga murung.. 3minggu penuh cerita.. alhamdulillah.. ingatNya Dia padaku.. supaya aku sentiasa beringat dan memuhasabah kesilapan lalu..

Sunday, November 7, 2010

Jauhkanlah Dia Dariku..


Tanggal 051110.. hp saya telah dicurik orang.. waktu dinihari.. dia telah mengambilnya dari tingkap bilik saya.. sedih.. kerana saya baru je guna hp tu.. baru beberapa bulan.. itulah hp pertama yang saya beli baru.. dan sy sgt sygkan hp tu.. kehilangan barang dunia.. kemudian, silih berganti.. berganti dengan yang baru.. yang patah tumbuh, hilang berganti..

alangkah indahnya jika hatiku juga mampu bertukar
ganti.. namun, hati bukan barang dagangan.. alangkah mudah jika sayang itu boleh ditarik ditolak.. supaya mampu rasa itu dicampak jauh dan tiada lagi rasa itu tersemat di hati..
alangkah senangnya langkah berlalu.. jika kaki ini mampu berlari, menjejak insan yang pasti adalah untukku..
namun, hati bukan harta sendiri.. ianya milik Allah SWT.. namun nafsu menguasai diri, lalu kasih tertumpah pada insan yang tidak sudi..
kembali jua pada Allah SWT..

detik rasa.. oktober ku tinggal jauh.. supaya november mampu terungkai kisah yang baru.. namun kisah 021010 kembali menerjah pabila coretan agak serupa tercatat di 021110.. sebulan membawa rasa yang berbeza.. jika sebulan sebelum itu rasa gembira, berdebar kuat dirasa namun sebulan selepasnya.. rasa debar itu makin kuat, dan rasa sayu menerjah di jiwa.. namun masih tetap sama membuat bibir tidak lekang dengan senyuman dan ukiran kenangan indah menjadi sandaran..

"aku mahu hidup dengan kisah lalu"...

kata-kata itu memerangkap diriku.. walaupun tiada lagi airmata berjujuran laju.. namun hati pedih tiada yang sudi ambil tahu.. aku mahu bawa diriku jauh.. tapi di mana.. kerana sentiasa ada namanya.. sentiasa ada bayangannya.. ujian hati sukar ditegah.. ujian hati sukar ditepis.. ujian hati amat sukar diubati.. hanya Allah tempat kembali.. kerana rasa itu Dia yang beri.. kerana hati itu milik Dia yang abadi.. doaku pada Allah.. jauhkanlah dia.. jauhkanlah rasa sayang yang tidak kutahu landasannya apa.. Ya ALLAH, jauhkanlah dia dari hatiku, dari hidupku, dari diriku.. bekukanlah hatiku ini untuknya dan bukakanlah hatiku hanya pada insan bergelar suamiku kelak.. amin..

Friday, November 5, 2010

Cahaya Hidupku

Cahaya Hidupku.. =)


Perlu ke nak bagi cahaya pada hidup orang lain?..

Cahaya hidupku.. =)

Berikan cahaya pada hidupmu sendiri..

Kerana hanya dirimu yang tahu.. tatkala tiada siapa menghargai..

Hanya dirimu yang rasa.. tatkala ramai mula menyisih dan menyepi..

Hanya dirimu yang sentiasa tersentak.. tatkala orang memandangmu lali..

Cahaya Hidupku.. Bersinarlah.. Bercahayalah.. Bergemerlapanlah Tinggi Jauh Di Awan.. Biar Semua Melihat.. Walau Jauh Di Hatimu Masih Mendamba Cahaya Bahagia Kurniaan Ilahi..

Thursday, November 4, 2010

sometime..

Sometime... i just don't understand something.. maybe it had happen to me.. but i just realized something that can be a slip look to myself indeed..

sometime.. people decide not to do things that they think they won't change.. but when others get what the thing that they have rejected earlier, they start to rethink their act.. and it bothering them..

what is that suppose to mean?
a) iri hati
b) tidak bersyukur
c) tidak yakin
d) dan lain-lain

sukar diungkap perasaan dan pemikiran seseorang.. subjektif dan abstrak.. tapi saya cuba memahami.. mungkinkah peluahan itu sekadar mahu menunjukkan:

" aku tak dapat.. yeayyy..."
" alamakk.. macam best jer?"
" betul ke ni?.. macam tak percaya pulak.."

biarlah menjadi misteri.. hak masing-masing.. saya takmau ganggu.. biarkan sahaja semua itu.. cuma saya pandang perkara ni dari perspektif yang lain.. dan jawapan saya yang ada di atas.. ITULAH MANUSIA.. =)


There was an error in this gadget