Thursday, November 11, 2010

Kisah Si Layang-layang..

Layang-layang cantik nak terbang pergi mana?
Layang-layang cantik nak terbang tinggi ye?.. Tinggi mana?
Layang-layang cantik nak terbang dengan siapa?.. Tak takut jatuh?
Layang-layang cantik nak terbang jauh dan tinggi ye?.. yakin ke boleh sampai?

Layang-layang tetap jauh melayang.. indah.. tersergam menari-nari di dada langit.. cantik..

"Melayang.. Terbang Tinggi.. Tapi Jatuh Lagi.. Mungkin Bukan Itu Arjuna Yang Bakal Bawa Ku Terbang Tinggi Selamanya.." (layang-layang)

Terbang tinggi.. Sendiri..tidak perlu dia di sisi.. cukup cinta yang hakiki.. namun inilah dia kisah hati.. semakin jauh, semakin dikejar.. semakin dekat, semakin tersentuh..

Tiada mampu ditafsir.. godaan hati dan nafsu.. emosi yang kian lesu.. tawaku kembali selaung dengan tangisku.. tapi launganku tidak sekuat dulu.. semakin sayup.. semakin menjauh.. seketika.. yakinlah hanya seketika.. persinggahan untuk mematangkan hati.. persinggahan untuk mengenal diri.. persinggahan untuk merenung diri.. Alhamdulillah..

"Yakin dengan janji ALLAH SWT.."(kata-kata seorang gadis rakan baruku & rakan lamanya)

kisahku sudah disampaikan pada seseorang.. dan dia tahu tentangku.. Allah pertemukan kami, dan luahan hati mengosongkan sedikit ruang rasa.. kisahku dicerita pada insan lain yang bergelar rakan karibnya.. malu.. mungkin jua terkilan.. yer.. dia tahu tentang kisah hatinya dan juga dia kini tahu tentang kisah hatiku.. dan.. kesimpulannya..

"Lepaskanlah.. dia tak boleh tipu perasaannya.." (kesimpulan dari perbualan itu)

kubuka mataku.. buka hatiku.. walaupun tidak luas pintu hatiku terbuka untuk melepaskannya tapi aku akan cuba.. melepaskan bukan perkara mudah bagiku.. dia tahu..

Yakin.. aku mampu lepaskan dia.. kosongkan hati dari namanya dan bayangan dan kata-katanya..

aku mesti lepaskan dia.. kosongkan segala bait-bait gurau dan harapan itu..

"Buang semua tu jauh-jauh.." (kata-kata dia)

yer.. buang jauh-jauh.. aku perlu buang jauh-jauh.. aku mahu terbang sendiri.. tak mahu ada dia.. tak mahu ada sesiapa.. nak terbang tinggi.. supaya tidak ada siapa mampu menggapaiku.. seketika..

tidak ada mungkin.. tidak ada kalau.. tidak ada suatu hari nanti.. tidak ada baris kata yang terselit namanya kini.. tepatnya.. tidak akan ada baris kata yang terselit namanya akan datang..

Masanya telah tiba.. untuk kuteruskan tekad.. bangun dan mengejar matlamat yang pasti membawa bahagia padaku.. tidak perlu kugenggam sesiapa dan mengajakku berlari.. biar ku lari sendiri sehingga tidak lagi menjejak tanah lalu terbang tinggi..


Melayang.. Terbang Tinggi.. Perlahan-lahan Mula Terbang Rendah Seketika..
Akhirnya Jatuh Jua.. Itulah Hakikat Hidup Si Layang-layang..
TAPI Layang-layang Pasti Terbang Kembali.. Yakin!!

0 Comments:

Post a Comment



There was an error in this gadget