Friday, December 9, 2011

patah balik!

bercampur baur... hurm.. kena patah balik ni... hurm...

Ombak Rindu...

" Rinduku umpama ombak yang tak berhenti.. Kasihmu bagai pantai yang setia menanti... "

Ombak Rindu.. wah wahhh.... novel yang menjadi filem.. kerana novel Ombak Rindu mempunyai sentimental value waktu sekolah dulu.. aku sanggup gi tengok sorang2 kat TGV untuk tayangan pertama di hari kedua... mmg fanatik... ikut perancangan nak tengok ngan kwn2 pulak dlm minggu ni.. tgkla mcm mane.. TETAPI.. sedikit kecewa apabila jalan cerita yang wataknya diubahsuai sedikit.. 'rasa' tu x sampai... novel lebih sedih.. dan lebih konflik dan drama... dan ada beberapa yang menjadi sedikit kurang selaras dengan cerita di dalam novel.. kenapa la nak ubah2... hurm.. ada sesuatu yang diubah,ditinggal... semuanya dilangkau2 sehingga pada yang tidak membaca novel ini pasti pelik dan ckp apa yang cuba disampaikan?.. oleh kerana itu, aku telah mencari novel ini.. dan pastinya orang yang masih menyimpan novel ini adalah sahabat baikku... balik je ipoh,aku gi umah dia dan tanya.. ada x novel tu lagik?.. dannnnn ADA!!!... yeayyy... aku akan menelaah kembali novel ini.. haha... nak jadi izzah la bermula mlm ni.. hahaha...

pesanan buat anda yang mahu menonton.. sila baca novelnya baru tengok k.. baru nampak perjalanan cerita yang sebenar... have fun...

Thursday, December 8, 2011

sakit jiwa..

kalau difikir2.. dikenang2... boleh sakit jiwa aku ni... byk benda yang mencetuskan kesakitanjiwaan (confirm cikgu2 BM marah kt aku ni.. imbuhan ke-an yang disalahgunakan...) hehehe....


harap2 aku mampu mengawal diri,pemikiran,emosi,tingkahlaku dan sebagainya... kalau x,aku akan mula untuk sakit jiwa..

Thursday, December 1, 2011

seratus.....


penantian 100 hari bermula!... =)


Saturday, November 26, 2011

-

ada banyak benda aku nak cerita.. kalau boleh nak cerita semua.. hurmm... tapi mungkin terbaik jika dipendam sahaja supaya tiada lagi luka.. tiada lagi noda mengotori hatiku yang warnanya tidak sejernih mana... semoga kuat mengiringiku.. semoga bahagia menjadi santapan hariku.. semoga segala keputusan menjadi tonggak mengharungi urusanku di sini... insyaALLAH.. amin..

Saturday, November 12, 2011

Hijau....

=)

kena cari trick bergambar bagi menampakkan langsing n ramping.. cett...

fresh face in the morning..

pengetua nak cakap ni anak-anak... huhuu

Hijau..... mmg janggal la dengan warna hijau ni.. xyakin nak pakai kalau difikir2.. seingat yang ada dalam fikiran... baju kurung yang berwarna hijau ada beberapa pasang je.. dan terbaru.. batik hijau.. dan dipadankan dengan tudung berwarna hijau yang striking.. fuhhhh.. x sangka aku pakai warna tu.. dan aku pakai akhirnya.. kelainan untuk sekalian kali di sekolah aku tuuu.. haha.. terkezut kerani sekolah.. haha... =D

p/s: kena membiasakan diri dan membanyakkan baju berwarna hijau.. hihiiii

Sunday, November 6, 2011

Aidil Adha


Salam Aidil Adha..

Sunday, October 30, 2011

layu...

saat kaki kaku... air mata membeku... sesak nafas menghimpit dadaku... sekali lagi aku mahu lari.. jauh lalu sendiri.. dan langkahku terhenti... melihat sepasang mata kuyu.. merenung.. garis kedut tersenyum dan melambaiku pulang.. tindaknya seolah membisikkan.. 'kuatlah'... aku semakin layu.. air mata merembes laju.. dada semakin sebak berlagu.. dan kaku terpaku.. dan aku masih di sini.. bersama si mata kuyu,dan kedut nan bersatu dengan senyumnya... 'bersabarlah sementara waktu.. bahagia pasti hadir kepadamu.. jangan pernah lelah.. dan rebah di situ...' - aku semakin keliru... tidak mahu aku luah dan hamburkan kpd sesiapa... biar kupendam... dan hanya meniti bersama insan2 yang mengemudikan bahtera yang sama.. -

Escapism....

Escapism yang membawa bahagia... entah ape yg berada di fikiran.. tidak semua mampu aku luahkan...semalaman yg penuh rasa bahagia.. saat berbicara ttg kasih dan cinta.. ttg angan2 serta mahligai indah bersama.. ye sungguh aku jatuh cinta!.. NAMUN.... Di sebaliK rasa itu, pasti ada rasa yg tsmBuyi disebalik segalanya... JiKa aku Mampu mnceritakan sEgalanya... Melangkahlah dgn gagah.. dAN kau akan tahU ttg dirikU... ttG kelUargaku... ttg sahabatku... ttG segalanyA... tawa Dan candAku seiriNg tangis Dan sendukU... kuingiN kau mnjadi insan yg mmBawaku jauh Dari dukaku... kernA kau eScapism yg Mberi erti bahagia padaku... 

Tuesday, October 25, 2011

Again..


second time in Hatyai... Is there going to be the third time?.. huhuu,.. saving..saving.. shopping!.. =D

Friday, October 14, 2011

kasih tidak putus..

141011 - noodle station, sunway carnival...

Pasti merindui mereka tatkala harus berpisah.. Semoga masa itu,kasih terus mekar dan tidak putus pertalian..

* hijau - maklang
* ungu - kak mar
* pink - kak linda

Tuesday, October 4, 2011

Maaf...

Orang kata pertunangan itu proses untuk mengenali satu sama lain... dan dalam proses itu pasti ada perselisihan atau pertelingkahan.. mungkin juga rasa kecil hati dan rasa dipinggirkan.. atau mungkin rasa bahagia sehingga sesak dada... dan pasti adalah dugaan sepanjang proses pertunangan...


agaknya.. apakah dugaan sepanjang proses pertunangan kami? mungkin aku sahaja yang merasakan itu sebagai dugaan.. emosi dan fikiran negatif sering bergabung.. mungkin aku sentiasa berasaskan hati.. tindakanku seringkali mengikut kata hati.. sehingga ada yang pernah berpesan.. "jangan ikutkan hati, nanti keputusan itu buat ko menyesal.." hurmm.. susah...

dan aku bukan insan yang sukakan cabaran dan persaingan... aku lebih suka melakukan sesuatu atas kerelaan hatiku.. bukan dipaksa dan dicabar... dalam keadaan aku sedang mencuba melakukan sesuatu.. aku lebih gemar dibiarkan dan tidak disentuh tentang cubaan aku itu.. kadangkala kata2 semangat mampu menggetarkan diri.. sehingga membuatkan aku stress dan sakit kepala.. sentiasa berfikir tentang itu... dan perasaan takut meresap dan membuatkan aku mula untuk memberontak dan putus asa... aku mudah mengaku kalah dan berasa kecil dengan kemampuan diri aku.. complicated.. namun aku hargai segala kata2 semangat dan dorongan yang diberikan.. cuma berikan aku masa.. aku terlalu tertekan.. hanya ucapan maaf yang mampu aku sajikan tatkala diri mula goyah dan mahu berpatah balik... MAAF..

Monday, October 3, 2011

Jauh.. jauh.. jauh di mata.. Di hati dekatlah sayang..
Dalam.. dalam.. dalamnya laut.. Lebih dalam rasa hatiku...



Terdengar lagu ni kat radio pagi tadi.. bila dengar.. rasa best jugak bila diulang-ulang.. =).. simple je lagunya.. sweet jer.. hehe.. terkenang si dia.. tak lama je lagi nak bersatu.. insyaALLAH.. semoga kuat ikatan jodoh kami berdua..

Sunday, October 2, 2011

kabus....


Kabus bergerak perlahan-lahan.. cantik dan sejuk.. subhanallah..


kesayuan melanda sejak terjaga hampir jam 6 pagi tadi.. entah.. rindu masih menghuni di hati.. dan dikaitkan dengan hal-hal yang remeh temeh.. yup!.. yang utama pasti kerana rindu itu!!....

aku terus menjalankan tugas yang patut.. selesai sidai kain, aku pun bersiap untuk ke pantai acheh,balik pulau.. selesai tugas di sana.. aku berlalu tengah hari itu.. dan dalam perjalanan, aku singgah di atas bukit.. melihat kecantikan alam.. ditemani nyaman udara yang membawa gerimis.. sejuk.. dan itulah kegemaranku.. berada di atas melihat kabus.. memandang ke langit lalu melihat awan berarak.. membawa takungan suram yang bakal menghujani bumi.. dan kabus bergerak perlahan.. semoga mampu kulihat kabus seperti itu lain kali.. insyaALLAH..


Saturday, October 1, 2011

=(

kadang2.. ntah ape yg aku rasa.. difikir lain.. ditafsir pula lain... emosi kerana perkara lain.. perkara lain pulak dijadikan alasan.. hurmm.. complicated...


tapi yg aku tau.. aku rasa nak duduk dalam gelap dan berkurung.. hurm.. aku rindu!

si dia yang baru...

011011... cantik jugak tarikh ni.. teringat pulak 021010.. setahun yang lalu.. pertama kali bersua muka.. mendengar suara terus ke corong telinga.. kenangan tidak mampu dilupa.. dan masih ku ingat wajahnya yang tenang namun sedikit gusar dan kurang senang.. berbeza sungguh dia yang kukenal kini.. pabila bersua wajahnya tetap tenang.. senyuman yang sentiasa terukir.. tiada lagi wajah gusar yang kulihat dulu.. ceria dan gembira... terima kasih.. =)


dan ada perkara akan berlaku hari ini.. gembira namun bercampur sayu.. seminggu yang lalu.. aku telah booking kereta baru.. dan insyaALLAH hari ni aku akan ambik kereta tu.. tiada rasa terlalu excited pun.. ntahlah.. bila ada seseorg tanya aku x gembira ke.. baru aku tersedar, aku tak selitkan emosi dalam hal ni.. bila fikir2.. seronok sbb boleh merasa kereta baru, leh bawak family jejalan naik kereta baru.. tapi sayu sbb family kami xcukup ahli... hurmmmm.... =( .. jadi patutkah aku berasa gembira??.. ntahlah.. semoga putera katak yang akan kuberikan pada mira dipelihara.. jangan jual putera katak tu kalau boleh.. byk kenangan... susah senang bersama putera katak...

ape nama untuk si dia yang baru ye? nnt la fikir..


Tuesday, September 27, 2011

ape ye?...

apa yang aku suka buat?... hurmm.. susahnya nak jawab.. mcm post2 sebelum ni aku slalu cite ape yg aku buat.. dan tiada yg konsisten... mungkin aku adalah jenis manusia yang takde hobi.. cepat bosan dgn sesuatu... hurm.. kesiannya.


dan mungkin takde masalah kalau aku ikut hobi orang lain.. aku suka orang ajak aku buat sesuatu..

1) "Jom tengok wayang.."
2) " Jom gi makan2.."
3) "Jom teman gi......"
4) " Nak tak ikut gi beli barang?"
5) " Kalau kite gi ........ ok x?"

hurm.. dan ape yg aku selalu ajak orang ye?... takde satu pun yang spesifik.. takpelah.. lama kelamaan adalah hobi aku..

Wednesday, September 21, 2011

Thailand.....

Floating Market..
Solat...
Nelayan..
Beratur...
.....
Cinta...
Tang Kuan Hilltop..
Dila dan aku...
Awan dan langit... i love the most.. subhanallah..




Pantai Samila..
Tut Tut ke pasar...
Dalam Tut Tut.....
Hatyai Central Hotel...
Lorong di Lee Garden..
Tut tut...
ala-ala wayang kulit.. bahasa Thai.. tak faham apa pun...
bersama murid-murid Patongprathankiriwat school..
Tarian oleh 'bapuk' Thai.. student..
breakfast.. manissss.....
Tarian tradisional menyambut tetamu.. nama tak ingat.. haha
bersama GBK SBT..
aku dan bunga..
Sawadhikaa...
di border Thai- Dannork..

I'm back.. Unforgetable memory of Thailand.. Foods, body massage, pasar, lorong, etc.... i am suppose to go there again next month.. unfortunately, postpone it because of letupan di sungai golok.. so, i'm going to langkawi.. maybe.. or kelantan or terengganu.. the 'chief' will decide.. i love travelling.. alhamdulillah.. aku boleh melihat dunia org.. mcm kat hatyai.. serabut!... haha.. utk kaki shopping,mungkin boleh ke sana dan memborong.. tapi mcm aku, sekadar pegi makan, beli sikit2 barang yang x berapa mahal dan tengok2 ape yang ada.. haha..

tapi saya telah merasmikan passport pertama saya kerana pergi ke Thailand.. =)



Wednesday, September 14, 2011

Disunting...

Norhayati Zainudin went from being "in a relationship" to "engaged."


aku tak malu mahu mengaku aku telah berpunya.. tidak boleh disunting oleh mana-mana jejaka lagi.. dan hakikat itu aku perlu terima kerana janji sudah diikat.. segalanya dengan izin dariNYA.. syukur kerna diberi kesempatan untuk melangkah setapak ke arah itu.. alhamdulillah..
hanya berserah padaNYA.. jika jodohku kuat dengan dia pasti disatukan jua akhirnya.. jika janji itu terlerai tanpa rela, pasti itulah jua terbaik untukku dan dia.. namun kuharap hanya yang indah dalam hubungan ini.. setiaku hanya untuknya.. bakal suamiku.. insyaALLAH.. semoga segalanya dipermudahkan.. amin..



Sunday, September 11, 2011

insyaALLAH.. =)


Alhamdulillah... =)
Melangkah setapak ke hadapan.. Semoga dipermudahkan perjalanan kami dalam menuju ke destinasi itu.. InsyaALLAH.. amin..


Saturday, September 3, 2011

gambar??

Seronok ye beraya... hahahahahaaaaaa.. (seronok ke?)


tadi duk tgk fb kawan2.. semua nmpak ceria dan gembira berhari raya.. tgk gmbar kawan2.. dan tgk gmbar seseorang.. tersenyum.. =).. dalam aku tgk gmbar tu.. baru aku teringat... raya tahun aku x bergambar langsung dgn family!.. xde merakamkan detik2 hari raya.. baik kat ipoh.. kat ayer tawar.. mahupun kat melaka... cuma ada snap beberapa gambar.. tapi x da la menunjukkan raya.. seingat aku gmbar dengan zara sebelum bergerak ziarah pusara mak.. pastu gmbar sorang dlm keta.. pastu gmbar kat morib masa otw balik ipoh.. lorrr... mcm2.. kelakar lahhh.. tapi tak la pelik sgt sbb raya2 lepas pun bukanlah aku kewajipan.. tapi adalah jugak gmbar2.. haha... tahun ni xde pun.. hurm.. semangat raya pun kurang.. sgt kurang... faham2 jelah.. kalau orang lain di tempat aku pun.. xkan pernah sama dan serupa lagik...

Salam Lebaran.... dan debaran untuk mengikat janji lebih hebat ni.. kalau mak ada, mesti mak happy dan suka dengan bakal tunang aku.. sbb bakal tunang aku dah ada ciri2 yang mak n abah suka.. haha.. insyaALLAH.. semuanya akan dipermudahkan.. amin.. =)

Wednesday, August 31, 2011

Melaka.. Here i come.. Dalam 4 jam lg ak akan smpai ke melaka,insyaALLAH.. Bersama abah,angah dan zara.. Beraya di kampung abah.. Mcm mane reaksi yg perlu dipamerkan? Mesti sunyi sepi tanpa suara.. Haihh.. Mcm org yg xpandai bgaul je.haha.. Semoga dipermudahkan segalanya.insyaALLAH,amin..

Selamat Malam Duka..

kisah sedih... hurm.. kadangkala aku terlalu kepinginkan teman yang mampu mendengar kisahku berulangkali.. namun..... hurmm... semoga aku mampu untuk lena.. memejam mata dan pekat malam membawa jauh kisah itu dan hening pagi esok memberi semangat dan nafas baru untukku.. insyaALLAH.. amin..

semoga senyum itu mampu mengubat hati dan membawa bahagia dan ceria... walau dekat di alis mata, kulihat sedih yang menerpa sehingga tidak tertahan seminit dua..

abah... semoga kuat jiwamu.. semoga teguh semangatmu.. sedih kulihat abah begini.. hurm... atie tau apa yang abah rasa.. atie pun rasa.. kami semua pun rasa.. kite dalam proses melepaskan kisah itu perlahan2.. imbasan dengan mak sentiasa menari di mata... dan pengakuan itu inginku laungkan sama seperti abah.. "semua dah sebati-kata abah"....

kutahan sebak itu dikerongkong.. tak terlepas sedikit pun suara.. supaya tidak didengar getaran yang menggegar segenap dada... aku hanya mahu menangis sekuatnya malam ini.. tapi.. tertahan jua.. aku harus tidur.. walau kutahu pasti air mata itu menjadi penyejuk mengalir di pipi... semoga tangisku tidak lama dan terus lena sehingga esok...

Selamat Malam Duka...

Tuesday, August 30, 2011

Syawal

Puasa dan Raya... Hurmmm... banyak yang berbeza.. setiap tahun ada perubahan yang berlaku.. baik dr dalam diri mahupun dari luar persekitaran... dan insyaALLAH Ramadhan dan Syawal akan datang.. perbezaan lain pasti ada berlaku.. sama ada disambut ketika aku sudah tiada di sini mahupun sebagai insan yang lain dari sebelumnya... dan perbezaan ketara adalah mak sudah tiada buat kali ini.. perubahan yang ketara.. yang aku ingin ceritakan pada seseorang yang sudi untuk mendengar... aku pura2 bergembira.. memasak juada raya yang mirip dengan orang lain.. berpakaian istimewa menyambut lebaran.. tersenyum dan bergelak ketawa.. seolah2 semuanya gembira dan penuh ceria.. namun dalam hati?.. masing2 tahu sayu meraja di segenap sanubari.. angah,abah,mira n along.. cuba menyembunyikan segala.. dan aku sendiri.. menahan hiba.. cuba bertahan untuk tidak mengalirkan air mata.. walaupun aku hampir tewas hari ni.. tapi ALLAH bagi aku secebis kekuatan.. dipinjamkan sedikit ketabahan.. jika boleh aku rakam dan ulangi di sini.. pasti aku akan sedih sendiri..


CEMBURU

"aku dengki dgn mereka.....

kerana mereka sering bsama....

berbincang bdua...

bkongsi suka dan duka

mereka juga sering ketawa bsama....

aku iri gelagat mereka....

kerana selalu bpelukan mesra....

msak bsama...mkn bsama ...

bsalaman sntiasa...

dan yg paling aku CEMBURU

apabila menjelang Ramadhan dan tibanya SYAWAL...

mereka bdua bkesempatan bsalaman dan bermaaf-maafan...

tapi AKU......

tidak mampu lagi melakukannya ....

tidak brdaya mcapai jari jemarinya memohon keampunan....

tidak tgapai untuk memeluk tubuhnya melepas rindu yg tpendam...

aku terlalu kepingin untuk bsamanya....

bkongsi cerita duka dan lara...

teringin sekali mcipta kenangn bsama dgnnya

namun ALLAH lebih Menyayangi nya....

MAK ....

damai laaa dikau DISANA...

semoga rohmu bsama dgn org2 yg dikasihiNYA...." - Mariani Embran ( kakak sejawat denganku)



dan dalam ketika ini.. banyak persoalan menerjah di minda.. tentang masa depan.. tentang masa lalu.. tentang insan istimewa yang bakal aku meletakkan separuh hidupku sebelum aku disunting secara sah dalam akad dan nikah.. soalan itu dan ini... tentang ketakutan.. tentang kerisauan.. tentang kebahagiaan.. tentang kesetiaan.. tentang kesudiannya.. tentang penerimaan... dan tentang penyesuaian aku dalam kehidupan baru.. bersama dia dan keluarganya.. bersama kehidupannya.. bersama peribadinya.. bersama karektornya.. bersama ketegasan mahupun cintanya.. bersama belaian dan diam sunyi sepinya.. bersama gurauan serta kesedihan dan kekecewaannya.. mampukah?.. mampukah aku menjadi penyokong terhebat... pencetus idea.. peniup semangat.. mampukah aku menjadi yang terbaik untuknya?... semoga tiada lelah dalam pembentukan diri dalam membina mahligai ini kelak... insyaALLAH.. amin..

Monday, August 29, 2011

Raya....

bergiat aktif!!!.... esok raya.. jadi mulakan kerja2 memasak.. ape agaknya yang akan berlaku?.. jeng jeng jengggggg..... nantikan sambungannya esok.. (mcm xde life pulak duk update blog kan?.. whatsoever.. )


Salam Lebaran... Ampun Maaf Atas Segala Salah Silap.. =)

Sunday, August 28, 2011

---

ketakutan... demi ketakutan..


kalau lah ada yang faham ketakutan aku ni... hurm... Semoga semua dipermudahkan.. amin..

Friday, August 26, 2011

Taksabarnyerrrrr.....

Tak sabar... Cepatlah... Aduhhhh... Mata mengantuk pulak hujan2.. students xramai yang datang sekolah... nasib baik ada rekod kena buat.. then ada program dari pagi... xdelah aku melayan ngantuk aku ni.. cuma sekarang rasa xsabar nak balik umah... cepatlah 12.15.. aku nak balik umah.. kemas barang,lipat baju,buang sampah, dan kiss bye2 to my panda.. (kiss??... nnt melecur bibir aku.. huhuu...).. rasa mcm nak angkut je encik panda balik ipoh tp mcm xberapa patut sbb encik panda itu tak pandai masak kek, buat susah je nnt..haha..


buat encik panda kesayangan hati.. anda perlu tinggal di dalam bilik kita tu ye.. anda jaga bilik tu seminggu.. nnt orang balik, kita ubat rindu ye.. haha.. (mcm nak tinggal seseorang je bunyinya...huhuuu)..

back to ipoh!!!.... tak sabar nak balik ni... nak buka sama abah.. mcm nak bawak gi mkn luar je sbb nak celebrate birthday abah semalam.. haihhh... smlm aku call tp aku xsampai hati nak wish.. aku risau abah terkenangkan mak.. sbb mak yang biasa wish n beli hadiah tuk abah.. hurmmm.... menantu abah n mira bagi motor pancing... angah pula siap wish nyanyi kat abah.. tp aku??.. tulah atie.. kau ikut emosi sgt.. bukan abah yg terkenang, kau yang terkenang lebih2.. haihhhh... xpelahh.. mlm ni aku ajak abah gi date.. haha.. gi mkn pizza hut!.. (mcm la abah nak... kihkihhh).. dah la minggu2 terakhir ramadhan ni aku x control makan.. makin bulat.. mst baju yang aku nak pakai 10hb nnt ketat n menampakkan susuk tubuh yang montel dan bulattttttt.... terkezut lah orang2 yang datang.. si dia xkan terkejut sbb dia dah tgk aku masa minggu lepas so dia akan faham lah kannn... hahaha... kesian dia.. nnt kite cuba sedaya upaya ok!!!.. chaiyokkk!!!... tp kalau berjaya nak hadiah lah.. kena fikirkan sesuatu supaya lebih bermotivasi.. antara yang terlintas sekarang ialah::

1) candle light dinner.. (romantik youuuu...)
2) teddy bear yang besarrrrrrrr... (ada teman nak peluk malam2..hehe)
3) rantai tangan.. (ada terfikir sbb teringin nak pakai.. tp mcm xberapa patut.. so.. xjadik lahhh.. ignore!)
4) nikah cepat... (haaaa... berbaloi2.. sbb leh minta egtukar..hahaha... )
5) ape lagik ye yang aku nak??.. entah lah.. susahnye nak fikir... hurmm.. nanti je lah fikir..

so.. skrg.. aku kena berusaha gigih dan berdisiplin... kalau aku tak berdisiplin, aku kena jumpa cikgu disiplin.. kena rotan.. awwchhhhh... cakit cakit... xmau!.. hehe..

berbalik pada cite ipoh.. persiapan raya akan kurang fokus.. aku akan lebih memfokuskan tentang persiapan pertunangan... byk yg x beli lagik.. nape la masa orang lain aku ada idea n bersemangat.. tp bila masa aku?.. kurang pulak bsemangat n blurrr... haihhh... semoga semuanya ok.. hurm.. Good Luck aTie.. =)

Wednesday, August 24, 2011

teraniaya... =(

setelah hati dundang rasa gembira... senyuman manis dari hati... tiba2.. pagi ini dikejutkan dengan berita yang membuatkan aku mahu menangis.. sesak n sebak dalam dada... =(


yer.. hal dunia yang menyedihkan... akulah orang yang teraniaya... aku tahu aku adalah golongan yang telah dianiaya pada 24 Ogos 2011..

sebanyak mana aku bercakap pun.. perkara sudah berlaku.. luahkan berkali-kali pun.. pasti tak mampu mengubah apa2.. aku kena bertindak mengikut logik akal pada hari ni.. bukan menerusi emosi yang tidak stabil.. tapi bergenang jua air mata... terkilan, sedih, marah, geram dan mcm2...

aku tau ada orang yang lebih banyak diuji dalam hal ini.. aku bukan yang paling teruk dianiaya.. mungkin amaunnya lebih banyak dari aku.. tapi, bagi orang yang bukan golongan jutawan, ianya sangatttttt membebankan..

hanya ALLAH mampu membantu menenangkan hatiku..

Tuesday, August 23, 2011

Labu part II...

Alhamdulillah.... =)


sambungan kisah labu... bila labu menjadi pengat n masak lemak... huhu...

semalam balik sekolah, aku terus ke carrefour.. betul ke ejaan aku ni???.. pedulikann.. huhu.. mula2 nak ke tesco, tapi tetiba rasa malas nak gi tesco dekat ngan skolah tu sbb jumaat lepas dah gi.. (mmg muka tesco aku ni..hehe)..

dijadikan kisah, aku terlepas simpang nak masuk carrefour tu.. aku ikut simpang lagik satu yang aku sendiri xtau ke mana arah tuju.. aku ikut je intuisi (cewah..)... dan aku pun sampai.. aku jalan2.. ingat dalam kepala apa yang nak dibeli.. tetapi.. tanpa disangka2 ada org tahan aku.. promoter ambi pur car.. adehhh.. mcm tau2 je aku mmg plan nk beli refill pewangi keta tu.. dh abis.. dah dia ckp2.. aku pun bau la kann.. then rasa wangi je.. aku pun beli.. masa beli tu teringat kat sorang tu.. hehe.. nnt i beli satu utk u okay?.. =)

hurm.. pencarian bahan2 masak bermula.. semuanya dpt kecuali sagu n daun pandan.. mmg susah betul nak cari daun pandan kat tengah kota ni.. huhu.. mmg sungguh susah.. mcm hari tu masa masak bubur kacang, x letak daun pandan pun.. jd kurang la wangi.. smlm pun xletak tp sedap je lah.. haha..

apa yang dirancang semalam dpt dilaksanakan.. kwn umah masak 2 lauk.. aku masak 3 masakan.. akak yang dtg buka tu bawak yong tau fu n air amra (my feveret).. nyum2... alhamdulillah.. mmg semalam naik ntah berapa kilo pun xtau.. fuhhh... menakutkan.. skrg dah la membulat dengan pesatnya.. ni tambah lagik la nampaknyaa...

jadi juadah berbuka smlm mmg terbaiklah.. (terbaik sbb bukan senang aku nak masak kat penang ni.. mmg jarang2 sgt.. hhuuhuuu.. )

hari ni aku akan menternak dan membulat lagik sbb dah buat appointment dengan seseorang.. nak berbuka dengan dia.. harap2 hanya kami berdua.. berdua lebih baik.. leh spend time together-gether.. huhuu.. =)

Monday, August 22, 2011

labu....

Kisah labu... bukan labu labi.. tapi LABU... labu yang warnanya kuning2 oren... yang manis2.. nyum nyum...


malam tadi balik dari ipoh.. tiap2 minggu akan balik.. ini bermakna.. setiap minggu aku akan berbuka dengan abah, angah, mira (sometimes), along n zara... alhamdulillah.. diberi kesempatan untuk aku mengutamakan keluarga berbanding kawan2.. tak ape berhabis duit untuk diorang.. bila dikira2.. saving xbanyak sgt bila berulang tiap2 minggu.. bonus pun tak berapa nak nampak dah.. hulur sana sini.. jadi.. aku nak minta maaf awal2 kepada insan2 yang mengharapkan duit raya pada tahun pertama aku bergelar kuli tetap ni.. hehe.. aku xdapat nak spend banyak untuk anak2 yang datang beraya atau sepupu2 n anak2 sedara yang ada.. jadi, kepada kanak2 berumur 12 tahun ke atas.. umur anda adalah expired untuk dapat duit raya dari kakyati a.k.a auntie atie okayy...!~... =P (alasannya: budak kecik xpandai merungut kalau aku bagi sikit je duit raya.. kalau yg dh besar.. pandai merungut n membanding2kan.. budak2 zaman sekarang mcm2 pe'el... huhuuu... )

okay... back to my sweet labu... malam tadi aku telah mengangkut 2 biji labu.. anggaran berat 2-3 kilo setiap satu.. ni hasil penat lelah abah ni.. my abah yang hebat!.. not your abah okay.. huhu.. =P tapi aku ingat nak bagi kat maklang a.k.a rakan sekerja kat sekolah... dan kawan2 di sini.. dan aku nak bagi kat akak2 sekolah lama.. pastu.. aku nak bagi kat kawan umah.. dan aku mcm nak bagi kat jiran2 n jamu orang2 kat surau... tapiiiiiiiiiiiiiiiiiii... aku cuma bawak 2 biji sahaja... hurmm.. x cukup... jadi aku telah memilih insan bertuah jer... 1) kawan2 umah aku... 2) akak2 kesayangan di skola lama... 3) kalau ada lebih aku nak bagi kat jiran sikit..

tapiiii.. ada satu lagik hal daaaa.... aku nak bagi labu mentah ke yang dah masak ye?.. aku bab masak mmg x konfiden lahhh... mmgla rasa dia ada tapi bdebar2 nak bagi orang makan.. yelah.. aku ni xde skill yang hebat.. setakat campak2 je.. karang yang aku campak x cukup syarat kanggg.. naya lah mereka itu!.. hehe... aku mengambil keputusan untuk masak yang simple lagi mudah.. iaitu... pengat labu... ni teringat kat mak ni.. mak suka masak pengat labu.. pengat pisang.. pengat durian.. ni hidangan waktu minum petang la ni.. mak sangat rajin.. tapi anak2 ni sangat rugi sbb dulu suka sangat tolong gitu2.. kan xdapat mewarisi kehebatan mak... so terpaksalah buka resepi online atau buku2 resepi yang dibeli merata tu...

dan aku fikir lagi.. nak buat pengat labu gula merah atau gula putih?.. yang sedap dan cantik pastinya gula merah.. harap2 tesco ada jual la gula merah... balik sekolah nak gi belii.. 1) gula merah 2) santan 3) daun pandan 4) sagu (ni mcm xmau masuk je.. xsuka sgt.. hehehee... )

dan juadah berbuka puasa pun akan bertemakan labu.. buat masak lemak je lah... pastu goreng ikan masin.. kalau rajin, aku nak buat sambal ikan bilis.. kalau x rajin.. aku hentam beli je semua.. tgk keadaan tubuh badan karang..

semoga tercapai cita2 untuk memasak pada minggu terakhir kat penang... hurm.. kalau xdpt buat ari ni, esok pun ok jugak.. insyaALLAH.. minta2 kawan2 makan.. yerlah.. orang yang xberapa mahir masak mcm aku ni, siapa je yg sudi kannnnn.... huhuuu..

balik sekolah ni nak gi brg dapur sikit.. smbil tu leh cuci mata tgk baju.. hurm.. baju raya.. hurm.. ada keinginan nak beli.. tapi bila fikir2.. malas pun ada.. mcm smlm.. jalan2.. tgk baju tp bila smpai kat kedai tu tengok punya lama.. last2 tetiba nafsu utk membeli lenyap.. terus xda keinginan nak beli.. pelik kan.. masa kat rumah semuanya bsemangat.. nak cari baju raya.. tapi bila kat kedai xmau beli pulak.. padahal semua cantik2.. haihhhhhh.... xpelah.. pakai baju lama je lah.. apelah bezanya baju baru dan lama kalau diri sendiri pun xrasa teruja nak memakainya...

Semoga Ramadhan tahun ini mampu aku harungi kerana semakin lama ia beransur pergi.. dekat pula dengan kisah baru yang memerlukan kekuatan mental, fizikal dan emosi..


Thursday, August 18, 2011

>_*

Apa yang anda inginkan?.. ada yang menjawab material semata-mata.. dan aku?.. hurm.. berfikir sejenak.. aku ingin mengalami sebuah kehidupan yang berbeza daripada kehidupanku kini.. namun kadangkala resah menemaniku.. aku cuma mampu berfikir sejenak dan berangan-angan indah..

kehidupan bagaimana yang aku inginkan?.. dari berseorangan menjadi berduaan.. tapi entah bila mampu dicapai.. menanti dalam meniti jalan itu.. sabar pasti menjadi teman akrab.. tapi segalanya perkara yang tidak pasti... dan ragu-ragu menjadi mainan di hati...

Namun segalanya bukan menerusi hati semata-mata.. perlu ada rasional dan logik yang mendorong keputusan ini.. walaupun jauh di dasar hati, kerana hatilah keputusan ini diajukan... dan sekiranya kerana logik akal semata-mata mungkin U-turn menjadi pilihanku...

Tapi.. Masih.. Tetap.. Hati jua merajai minda.. Semoga bahagia milikku yang abadi..


Thursday, August 11, 2011

hati...

Aku nak cerita... mcm2... aku cerita diam2 dalam hati... sebab aku suka bercerita..

Cuma.. kadangkala.. mungkin jua seringkali.... aku mula rasa jauh dan kerdil... jika dibanding dengan manusia di sekelilingku... mungkin itu sifatku...

Tapi.. aku taknak berasa sedih lagi... aku perlu kuat demi diriku dan insan2 istimewa di sisiku...

cuma.. kadangkala.. aku mahu melayani hati... dan pasti.. hanya aku yang sudi melayani hati.. kerana ia dipinjamkan khas untukku... namun.. dengarkanlah secebis denting hati supaya mampu difahami isinya..

Monday, August 8, 2011

insyaALLAH..

Ada banyak benda aku nak ubah... hurm... tapi x mudah... berperang dalam hati.. kemudian mula goyah takut sendiri...

tapi aku nak cuba.. tak salah mencuba sehingga berjaya.. kalau tak berjaya pun takpe sbb dah mencuba dan usaha...

kalau dulu aku boleh.. kenapa sekarang aku kalah.. tidak.. tidak.. jangan menyerah.. aku akan cuba sedaya upaya...

insyaALLAH... pasti boleh.. berjaya!...

p/s: apa yang boleh? apa yang berjaya?.. tak perlu dicerita terperinci tentangnya.. biar graf itu aku yang nampak.. kerana yang menilainya bukan manusia seperti kamu... kamu dan kamu.... =)

Friday, August 5, 2011

Yahoooo... balik!!

050811 - tak sabar nak balik ipoh... apa nak masak petang ni ye.. mesti ada ikan yang abah pancing dalam peti ais.. kalau masak lemak cili api pun sedap jugak ye.... dah berapa hari tak makan nasi ni.. kalau balik mesti mkn nasi.. haha..


dulu masa mak ada.. mak yang selalu masak.. aku cuma tenung2.. tolong sikit2.. sbb abah kurang kalau anak2 yang masak.. dia tau anak yang masak atau mak yang masak.. dan kalau anak yang masak mst kurang dia makan.. tak sedap kot.. huhuu... tapi kalau mak masak.. semua abah makan.. telur masak kicap pun abah makan..

bila fikir2.. teringat kata2 seseorang.. jadikan kenangan tu perkara yang tidak menyedihkan.. bukan mudah tapi tak mustahil.. sekarang aku dalam proses tu.. aku akan sentiasa menyebut tentang mak.. supaya aku mampu berdepan dengan emosi tu.. aku takut.. aku kena kuat.. aku kena lepaskan jugak..

buat seketika beberapa hari ni.. aku banyak cerita tentang mak.. tak kisah la dengan siapa pun.. aku mesti akan kaitkan tentang mak tentang banyak perkara.. aku nak berdepan dengan semua tu.. aku tak nak simpan dan sedih.. aku nak luahkan dan menerimanya sedikit demi sedikit..

aku tau Dia sentiasa bersama aku.. aku nak mencari bahagia.. bukan derita.. jadi aku alihkan semuanya pada insan2 yang masih ada di sini.. aku nak memberi bahagia dan ceria pada orang2 yang aku sayang.. insyaALLAH..

aku ingin memberi supaya aku turut senang dan gembira... bila kita sayang kat orang dan menghargai orang2 tersebut... insyaALLAH mereka akan mengembalikan kasih sayang itu padaku.. aku masih berusaha.. =)




Tuesday, August 2, 2011

Rindu & Bahagia Bersatu...

Kenangan manis di bulan Ramadhan.. Akan kutitip yang indah.. Akan kusisip bahagia..

Izinkan aku sentiasa mengenangkan kisah manis itu..

Kisah manis antara aku dan dia.. aku dan mereka.. aku dan semuanya...

Biar yang manis menjadi santapan.. Menghurai segala sendu lalu mampu tersenyum syahdu..

Semoga bahagia dan rindu bersatu..


p/s: Rindu itu akan kujadikan kenangan indah.. yang tak luput dan sering meniti di bibir.. tanda kasih abadi buat 'dia' di 'sana'.. hanya dengan izinNYA..

Sunday, July 31, 2011

Sekali lagi...

Semuanya takkan pernah serupa..


Adakah mereka faham segalanya?.. Tidak..

Telinga siapa yang mampu mendengar kisah itu berulang kali.. Tiada.. Jika ada, pasti bosan akan menerpa lalu ucapan sabar dan kuat peneman bicara.. Ye.. aku tahu..

Dan kesekian kalinya.. aku sendiri menyulam rasa sebak.. terbenam.. tertahan.. hanya mengalir hiba waktu sendu tidurku.. dan masih.. tiada siapa yang tahu..

Ingin kujeritkan segala benakku.. namun.. pasti.. tiada siapa mahu cuba mengerti.. mendengar namun tiada hati.. dan sesekali.. ingin aku cerita semua kenangan itu kepada insan yang tidak lelah meluangkan waktunya untukku..

dan akhirnya.. aku diam.. membelai rasa.. kerana aku tidak cukup kuat menanggung sepi itu sendiri.. dan masih.. aku di sini.. cuba untuk kuat.. walau hakikatnya aku perlukan tongkat untuk menompang bahuku..

Siapa sahaja yang mahu meminjamkan telinga dan hatinya untuk mendengar kisahku.. yang tidak sudah2 mengadu perih..

Sekali lagi... Tawaku Selaung Tangisku.. Dan Laungan kuat tersangkar dalam jiwa.. Hingga sesak di dada tidak kelihatan di mata.. =(

p/s: Ramadhan kembali menerpa.. InsyaALLAH bermulalah perjalananku.. Mengabdi diri menjalani suruhanNYA.. Namun.. Ramadhan yang kembali bersama.. Namun takkan pernah serupa seperti dahulu kala.. Kerana bondaku yang tercinta tidak ada lagi bersama.. kenangan itu kuat terpahat.. berbekas lalu takkan pernah dilupa..

Thursday, July 28, 2011

Carta Hati,, =)

Engkau duduk di situ
Diam tersipu malu
Mahu mendekati aku

Aku mulai resah
Hati ku jadi kebah
Melihat diri mu aku rebah

Tapi hati ini kuat menyatakan
Kau terkini duduk di carta hati
lagu cinta kita bermula
dari mata turun ke jiwa
dari teman menjadi cinta
dan berjanji untuk setia
sehidup semati kita
menjanji kan bahagia
untuk kita berdua selamanya

jangan engkau jangan pergi
jangan tinggal ku sendiri
jangan tinggal kan carta hati

kau janji kan bahagia
ku janji kau tak terluka
teruslah berada di carta hati kita



Tidur....

Tidur yang terganggu adalah tidur yang kurang berkualiti.. kebelakangan ni sering berlaku padaku.. penat.. kadangkala sehingga tidak mampu bertahan lalu menyebabkan kepala jadi berat.. badan jadi lemah.. letih mcm ni..


Malam tadi aku rasa paling kronik keadaan aku.. aku terlena selepas maghrib.. bangun pulak jam 9.. selesaikan perkara yang patut.. pas solat aku baring balik.. dan lena.. sampai kul 11 lebih.. aku bangun.. tengok rumah dah sunyi.. termenung sekejap.. pastu sambung balik tido.. pastu terjaga lagi kul 2 lebih.. sambung balik.. pastu terjaga lagik dekat2 kul 4.. oleh kerana hp ada di sebelah bantal.. jadi senang nak tau jam pukul berapa.. dan akhirnya aku terjaga kul 5.. terkedip2.. mengantuk.. duduk sekejap.. baring sekejap.. termenung.. dan kini aku kat sekolah.. mula untuk malas... =(..

apa yang memenatkan aku?.. tido yang terganggu itu kerana apa?.. selalunya kalau badan penat.. mesti dah lena tu terus je smpai pagi.. aku ni lain pulak.. Letih jugak bila mcm ni.. mungkin simptom perlukan perubahan dalam hidup agaknya..

Harap aku dapat jalani kehidupan dengan baik hari ni.. banyak perkara perlu diselesaikan.. hal sekolah.. hal peribadi.. hutang2 perlu dilangsaikan sebelum akhir bulan..

Take Care Norhayati.. Semoga Ceria Hari Ini...

Friday, July 22, 2011

Sungguh... aku rindu...

Jumaat sering menjadi hari yang sayu buatku.. sejak dari dulu.. kadangkala aku sendiri tak tau punca sebenar rasa sayu itu.. mungkin dosa2 yang terhimpun membuatkan aku sayu sendiri sehingga tidak mampu menjelaskan punca sebenar hati menjadi sayu..


Hari ini hari jumaat.. sayu merantai lagi.. menyesakkan sanubari.. dan hadir kembali rasa rindu itu.. dan rindu itu menyakitkan..

Tiada lagi pelengkap itu.. dan sungguhhhh... aku rindu.. SUNGGUH RINDU... =(

Sayu mula menarik takungan di pinggiran kelopak mata.. graviti mula menarik titisan halus jatuh ke pipi.. dan bertahan.. masih aku bertahan... walau sakit itu makin menyesakkan.. makin memerah segala semangatku.. dan pasti.. aku pasti harus terus melangkah.. mara mengejar bahagia.. dan khas nukilan ini buat bondaku tercinta.. atie rindu!.. =(

"Empangan mula tidak mampu terbendung.. Mohon kuat menampung tadahan hujan sehingga paras selamat.. Jika tidak, empangan pasti pecah lalu memberi kesan buruk pada orang sekitar.."

Friday, July 15, 2011

Rindu =(

Semakin hari semakin dalam rinduku pada bondaku yang tercinta.. namun cuba ku alihkan pada insan lain yang ada di sini.. pada keluargaku.. pada sahabat2.. pada insan yang bakal menerajui hidupku kelak..


tapi masih.. cinta itu tetap buat bondaku jua.. rinduku itu tersimpan istimewa hanya untuknya.. takkan pernah terganti.. terusik untuk yang lain.. khas istimewa hanya buat bondaku yang tercinta.. =(

Tuesday, July 12, 2011

Hari Pertunangan..

Tahniah Kakakku Nor Anisah Zainudin aka Angah.. =)
Selamat Hari Pertunangan.. 10 Julai 2011.. Hari senyuman buat kita sekeluarga..
Restu abah dan arwah mak mengiringi hubunganmu dengan si dia.. Yupp.. arwah mak suka sangat dengan dia..
insyaALLAH.. dipermudah perjalanan jodoh kalian.. doaku buat kalian berdua.. =)

Sunday, July 3, 2011

Datang & Pergi...

Jangan ditanya mengapa aku menghilang...
Usah peduli jika aku terus berlalu pergi tidak menoleh kembali...

Jangan disoal betapa kejam lakuku padamu...
Usah hirau lagi kelibat dan senduku.. itulah kamu yang aku kenal sejak dulu..

Sayu mengenangkan kisah kita, sahabat..
Kerana engkau pernah membuatku menangis.. beberapa kali kerana lakumu..

Sedih mengenangkan kisah kita, wahai sahabat..
Kerana rahsia hatimu terlalu jauh untuk kugapai..
Kerana egomu yang kadangkala buat aku terluka berderai..

Tidak mungkin ia akan kembali sama.. serupa..
Tidak mungkin kasihku padamu itu akan mekar dan ceria seperti sebelumnya..

Pergilah engkau dengan hidupmu yang bahagia..
Jauhlah engkau seperti selalu.. jangan dekati aku bersama cerita barumu..

Menitis lagi air mata keranamu, sahabat...
Kerana diriku tidak lagi penting buatmu..
Mungkin jua tidak pernah penting sejak taut salam bersatu..

Jika engkau rendahkan sedikit egomu lalu menyapa mesra diriku..
Mungkin terubat hatiku seperti selalu yang aku lakukan terhadapmu..
Namun kasarnya mata melihat.. engkau gembira bersama teman barumu..
Tidak lagi menjeling sekilas tentangku.. Kerana aku tiada lagi harga buatmu..

Pergi.. Jauh.. Jangan pernah tanya tentangku lagi..
Tidak pernah sekali aku bermusuh lalu berdendam hati..
Cuma ingin ku lerai tali erat persahabatan cukup sekadar kulihat dan kenali..
Siapa namamu.. Kisahmu dulu.. Dan CUMA tidak mahu lagi kupinjamkan hatiku padamu lagi..


KERANA SAKIT ITU AKU TANGGUNG SENDIRI.. MENGENANGKANMU YANG SEMAKIN JAUH... WALAUPUN PERNAH ENGKAU HULUR TANGAN PERSAHABATAN DAN DATANG DEKAT NAMUN KINI.... SEMUANYA TELAH JAUH BERLALU PERGI..

p/s: Pernah kuucap dulu.. tali silaturrahim itu tidak putus jika dendam tidak meraja di hati..

Friday, July 1, 2011

Jauh Hati...

Meluahkan di dada diari ini.. teman akrab dan setia untuk ku coret segalanya.

tema beberapa hari ini... jauh hati/terasa hati/sentap/terkilan...... hurm.. dengan siapa? dengan manusia-manusia.. beberapa orang manusia yang kononnya bergelar teman, kononnya seorang kawan...... dan kisah yang sama berulang lagi.. hurm.. mungkin sudah tidak penting lagi.. kerana dia punya kawan yang lebih ramai.. apalah sangat diriku?.. saat perlunya telinga untuk bercerita.. datanglah.. namun.. saat punya rakan berketawa dan berbahagia.. pergilah.. aku juga teringin menjadi orang yang tak kisah.. supaya memelihara hati supaya tidak mudah terusik rasa.. namun inilah jua ujiannya.. untuk aku lebih mengenal diri.. ikhlas atau tidak aku menjalinkan persahabatan itu.. kadangkala lelah.. bila berulang kali terjadi.. sehingga ingin aku buang dia jauh dan aku pergi tidak menoleh lagi.. tapi aku jua begini.. berpura-pura.. dan akhirnya aku lah manusia yang tidak kenal erti ikhlas dalam diri ini.. hipokrit! haihhhhh... =(

apakah kisahnya? ada lah beberapa kisah.. yang aku rangkumkan sebagai tindakan yang sedikit mengguris.. temankah?.. kawankah begitu?.. komunikasi itu penting.. aku masih berusaha memperbaiki komunikasi agar tidak melukakan.. jika aku merasakan aku sudah melukakan.. aku akan minta maaf.. dan sekiranya aku tidak sedar.. tegurlah, dan aku pasti akan minta maaf.. namun kadangkala manusia itu lalai lalu secara tidak langsung hati2 halus seperti aku ni mudah benar terasa.. namun aku masih melayannya dengan baik.. tidak mahu bersengketa.. mungkin ini hanya ujian hati dalam melihat keikhlasan aku dalam menjalinkan persahabatan.. seiring doaku..

'Ya ALLAH..dekatkanlah hatiku dengan hati-hati orang disekelilingku.. jauhkanlah persengketaan antara kami..amin."

Monday, June 27, 2011

Jalan Menuju Bahagia...

sukarnya saat membendung rasa.. lemahnya aku.. ujian cinta kembali.. ujian bagi mengukuhkan tingkahku dalam membuktikan AKU CINTA PADAMU..

sungguh aku tak sabar melayari bahtera tanpa rasa ragu.. supaya tenang menjadi temanku.. tiada gundah saat terkenangkan dirinya.. bila ku fikir2.. ye, kerana aku telah membuat satu lencongan hati, maka resah menjadi belenggu jiwa.. semoga sabar menjadi sahabat karibku skrg.. sukar sungguh membendung rasa..

simpan buat selayaknya.. simpan sesungguhnya untuk dirinya.. simpan sesungguhnya rasa itu buat dirinya.. simpan sungguh sepenuhnya untuk suamiku tercinta..

aku sayang dia dan dia sayangkan aku.. pegang erat yakin itu, teguhkan dengan doa.. moga dipermudahkan jalan menuju bahagia itu.. insyaALLAH.. amin..

Jujurnya.. semakin hari semakin aku takut kehilangan.. semakin hari semakin aku resah menanti hadirnya seorang kekasih halal.. semakin hari semakin debar hatiku menunggu saat lafaz akad dan nikah itu darinya.. semakin hari semakin aku gelisah saat terkenangkan masa depanku dengannya.. semakin hari semakin kurasakan waktu seolah2 cemburu lalu kurasakan begitu lambat aku menjadi miliknya..

inilah resahku.. inilah gelisah cinta yang melanda jiwa seorang yang dilamun rasa cinta.. sukar mengungkap rasa sebenar.. dan lebih sukar membendung rasa yang menyelubungi segenap ruang hati.. Ya ALLAH.. bantu aku untuk kurangkan rasa cinta yang semakin membara pada seorang insan bergelar manusia..

Wahai CINTA HATIKU.. pelihara hatiku.. teguhkan iman dan cintaku padaMU.. jangan palingkan hatiku dari setia padaMU.. khilafku terlalu banyak.. dan lalaiku terlalu hebat.. peliharalah hatiku dan hatinya.. dekatkanlah hati kami, satukan hati dan jasad kami saat janji termeterai menghalalkan rasa cinta ini.. permudahkanlah perjalanan jodoh kami.. amin.

Sunday, June 19, 2011

memoriku..

Berkongsi apa sahaja... seronok ye kalau kita boleh berkongsi apa sahaja.. tiada rahsia.. kisah aku adalah kisah kita bersama.. namun kisah aku tidak sehebat kisahmu.. mungkin bezanya.. kisah aku penuh rasa cinta dan sayu..


2 3 hari ni aku diragut rasa sayu.. terlalu mudah menitiskan air mata.. namun kutahan jua.. lemahku di situ.. lemahku pada sedih hati yang merantai diri.. dan siang td.. aku jumpa dengan kawan lama.. tidaklah rapat tapi masa nak balik.. dia tanya ttg mak.. mak meninggal sakit apa?.. hurm.. aku tak tau nak jawab apa.. akhirnya aku cite secara ringkas.. "stroke masa tidur".. dan aku tetiba rasa mcm sedih sangat.. tapi aku senyum.. aku tau aku hidup dalam penafian.. aku masih tak berdepan dengan kenyataan.. aku tau mak dah tak ada.. tapi aku masih tak mampu mengimbau kenangan bersamanya.. aku takut.. dan akhirnya aku kalah.. aku menangis jugak.. di sejadah merah itu aku titiskan air mataku.. tidak banyak.. aku masih bertahan.. aku perlu bertahan dan kuat..

namun.. tidak aku kongsikan dengan sesiapa saja.. pasti tiada siapa yang rela meminjamkan telinganya untuk mendengar segala rintihan, esak tangis dan sedu sedan aku.. semua orang ada kehidupan sendiri.. ada urusan masing-masing.. dan aku masih begini.. termenung.. sayu dan cuba berlagak tiada apa yang berlaku.. yer.. itulah penafian yang aku cuba war-warkan pada dunia..

hurm.. semoga aku menjadi lebih kuat.. tabah.. dan mampu mengenang segala memori bersamanya.. insyaALLAH.. kisah ini takkan berhenti di sini.. kerana dialah Bondaku yang paling aku cinta.. dan sayu masih merantai jiwa tatkala ku pejam mata dan mengingatinya..

Thursday, June 16, 2011

En. Zainudin bin Abu..


Kenalkan wahai dunia.. inilah abah saya..
hurm.. sedih pulak.. dulu kami selalu minta abah n mak bergambar sama2.. tapi selalunya abah tak suka tangkap gambar.. hurm.. kini mak dah tak ada.. haihh.. kenapalah rasa sedih je ni.. rindu agaknya.. hurm.. orang sibuk tentang father's day.. mak selalu bagi hadiah n ingatkan kami tentang father's day sbb kami selalu celebrate mother's day kat mak.. hurm.. aku tak ckp pun slmt hari bapa pada abah.. xbeli hadiah pun.. dulu mak yang selalu belikan hadiah.. baju father's day.. jam father's day.. mcm2.. tapi kini???... hurm.. entah.. sayu je pulak.. dulu aku selalu nampak abah kuat.. nampak abah sihat.. aku syukur sangat.. tapi bila mak dah tak ada.. aku tak tau kenapa aku nampak abah dah makin tua.. nampak abah selalu penat. abah selalu mengadu sakit kepala,demam.. aku tak pernah terfikir akan kehilangan mak dan abah.. tapi mak telahpun dijemput Ilahi.. tak mustahil abah akan menyusul cuma tidak aku tahu bila.. aku nak buat abah happy.. abah pernah ckp.. "entah sempat entah tidak abah nak tengok kamu ngan angah kawen.. tgk la mcm mak kamu, x sempat tgk mira kawen.. ".. sebak je suara abah masa tu.. aku tak pernah tengok abah selemah itu.. hurm.. sayapnya sudah jauh terbang.. aku harap aku dapat buat abah happy.. aku mungkin tak mampu buat semangatnya pulih seperti sediakala.. tapi aku harap aku mampu mengurangkan kesedihannya..

"Selamat Hari Bapa, abahku Encik Zainudin bin Abu.."

Thursday, June 9, 2011

Terus vs U-turn..

jalan tu cantik.. ada pokok.. ada taman.. ada burung berkicauan.. nyaman jer.. langit biru.. awan cerah.. jalan tu sedang menuju destinasi yang lebih cantik dari perjalanan ini.. mungkin di hadapan tu akan ada liku dan simpang siur namun aku harap tiada simpang yang membolehkan aku untuk buat U-turn.. aku suka jalan2 dan aku suka jalan ini.. aku harap tiada la U-turn dalam keputusan aku untuk meneruskan perjalanan ini.. aku seolah-olah dah mula nampak signboard U-turn buat seketika.. dan kadangkala ianya kabur dan hilang lalu aku teruskan jua.. janganlah aku terserempak dengan singboard U-turn itu lagi..



Tuesday, June 7, 2011

Memori..

Rindu pada mak.. Memori terlalu banyak..


Semalam aku gi pasar malam.. teringat dulu2 masa mak ada.. selalu kalau ari isnin, mak mesti ajak gi pasar malam beli ikan la,sayur la,makanan la.. sejak aku duk kat upsi smpai la kerja, jarang aku dapat gi pasar malam kt umah ni.. lebih2 lagi bila aku dah keja kt penang.. mane nak dapat gi, isnin aku ada kat penang.. dan semalam aku gi pasar malam sorang2.. menyusuri pasar malam tu sorang2.. tgk org2 yg berjualan.. org yg sama sejak aku sekolah dulu.. org sama yang mak akan berckp dan tegur.. dalam fikiran aku.. " adakah mereka semua tahu bahawa org yang membeli sudah pun tiada?.." dan pastinya ramai pelanggannya yang sudah pun tiada lagi..

aku dah lama tak nangis bila teringatkan mak.. aku tahan jer.. kalau aku tak mampu bertahan, aku hanya akan menitiskan air mata sesaat tatkala aku sedekahkan al fatihah pada mak setelah selesai solat dan aku kembali tenang tatkala aku hadiahkan pahala membaca ayat-ayat CINTA HATIKU selepas itu.. aku tak boleh lemah.. menangis itu melemahkan aku.. dan aku mudah untuk memarahi diri sendiri bila aku mula untuk bersedih tentang pemergian mak.. dan aku mudah menegur diri aku saat hati aku mula terusik melihat abah yang aku tahu semangat dalamannya mula untuk hilang saat dia mengadu.. hati aku mula direnggut sebak bila angah mengatakan dia hanya mampu memperolehi semangat bila setiap minggu balik ipoh.. sbb dia dapat rasa mak seolah-olah masih ada di rumah ni.. aku turut manusia yang mempunyai rasa sedih.. yang masih mempunyai air mata untuk dihamburkan.. dan rindu aku semakin membara.. dan saat aku xboleh mengalunkan ayat suci khas buat mak, aku semakin tidak tenteram.. mudah sungguh diusik dengan rasa sedih dan lemah..

dan aku masih cuba membiasakan diri membahasakan 'arwah mak' pada orang2 di sekeliling aku.. walaupun aku sendiri tersasul.. redha itu didikan dalaman hati.. hanya ALLAH yang tahu segalanya tentang hatiku.. aku masih cuba untuk redha.. alhamdulillah.. ALLAH tahu aku berusaha ke arah itu.. aku kena berusaha lagi..

insyaALLAH.. semuanya pasti mampu aku harungi.. sedikit demi sedikit aku mula mengutip semula kekuatanku.. DIA bersamaku sentiasa.. tak pernah meninggalkan aku.. alhamdulillah.. aku masih di bawah pemerhatianNYA.. =)

Monday, June 6, 2011

Tahniah...

Tahniah sahabat..
Kudoakan ikatan pertunanganmu ini membuahkan rasa bahagia..
Semoga kalian dipanjangkan jodoh dan bersatu dengan penuh rasa cinta kelak.. insyaALLAH.. amin. =)


Sunday, June 5, 2011

Gila-gila.. =D

3 hari berada di tempat orang telah cukup memberi pengajaran kepada diriku.. memuhasabah tentang kekurangan diri serta kekurangan orang lain.. benarlah jauh berjalan luas pandangan dan pengalaman..bila dikenang-kenang kembali.. kehidupanku masih lagi berada di bawah tempurung.. di manakah kakiku pernah terjejak di bumi ALLAH ini?.. seingatku.. masih lagi di semenanjung Malaysia.. dan tidak semua negeri di semenanjung ni aku pernah berbumbung di langitnya.. mana ye yang aku tak pernah pergi..


1) Terengganu - tempat yang dikhabarkan pulaunya cantik2.. tenang dengan lembayung mengagungkan agama Islam.. teringin nak pergi.. insyaALLAH suatu hari nanti..
2) Perlis - di utara tanah air.. negeri paling kecil.. kurang pembangunan dan mesti jauh dari hiruk pikuk..

2 negeri ni aku tak pernah jejak lagi.. walaupun aku pernah pergi ke negeri-negeri lain tapi x semuanya boleh dianggap melancong dan melihat keunikan negeri tersebut.. contoh:

1) kedah - dikhabarkan negeri jelapang padi.. aku pergi dan melihat sawah yang terbentang.. hijau kekuningan.. cantik.. tapi aku tak pernah lagi pergi ke muzium padi tu.. dan mungkin ada lagi byk tempat yang menjadi trademark negeri tu tapi aku tak pernah pergi lagi..
2) negeri sembilan - terkenal dengan adat perpatihnya.. aku pernah pergi.. hanya singgah sebentar semasa perjalanan pulang ke Melaka.. tapi tak pergi lagi melihat keunikan sebenar adat tersebut di depan mata.. tak pergi lagi melawat muzium kat situ.. dan tempat2 yang terkenal di negeri tu..

cukup sekadar dua dulu.. ini bermakna.. aku kena fikirkan tentang cara untuk memperuntukkan waktuku menjelajah negeri2 di tanah airku ini.. tapi antara kekangan yang aku hadapi.. mungkin tak sebesar mana tapi kira antara penyebab minor kenapa aku tak dapat nak pergi lagi buat masa ini:

1) teman - sukar mencari teman yang benar2 mahu mengikut jejak dan perancangan gila aku.. dan apakah perancangan gila aku itu? jeng jeng jeng.. =) perancangan aku adalah cuba untuk meminimakan kos dengan pergi berjalan dengan hanya membawa beg galas kelengkapan beberapa hari, tidur di hotel tidak berbintang dan hanya menaiki public transport.. DAN tak ada kawan yang nak ikut.. haha.. alasan-alasan yang didengari adalah: * kenapa taknak naik kereta? * apa kata kita ikut pakej kan senang? * tak tau tempat. takutlah.. DLL... kalau ikut hati memang naik kereta lebih mudah.. mudah nak bergerak.. tak perlu fikir banyak tempat pengangkutan.. ini boleh dipertimbangkan kerana sekiranya pergi ramai2 ia masih boleh dikira penjimatan kos.. kemudian, pakej.. yer lagi mudah sebab kita yang tak tau tempat ni boleh ikut je perancangan yang org dah offer kat kita.. tapi kan ke mahal jugak kalau ikut pakej?.. tapi masih boleh dipertimbangkan sekiranya 5 pax.. masih boleh berjimat.. tak tau tempat dan takut tu sama alasan mcm aku je sebenarnya.. takut sebab kita ni perempuan.. agak merbahaya.. yer aku faham.. jadi.. tak dapat la pergi mana pun..
2) waktu - aku ada kawan yang mungkin boleh ikut perancangan aku.. sebab aku dah bincang dengan dia.. dia nampaknya sedikit positif.. =) TAPI.. waktu cuti kami.. masa aku cuti sekolah, dia kerja.. komitmen yang berbeza.. hurm......

entah bila perancangan aku akan tercapai.. bila difikir2.. kalau aku cite perancangan gila aku pada abah.. mesti aku kena kurung dalam bilik masa cuti.. haha.. yerlah, menjaga anak dara bukannya tugas yang mudah.. aku faham.. jadi aku kenalah bersabar dan menunggu.. kalau ALLAH kata aku boleh pergi melaksanakan perancangan aku tu, maka aku pun akan pergi jugak.. =)

banyaknya keinginan aku.. macam2 nak buat tapi banyak yang tergendala sebab perbezaan pendapat antara aku n kawan2.. aku selesa hanya dengan beberapa orang.. tapi mencari titik persamaan antara mereka bukanlah mudah.. tapi tidaklah sukar bila mencari persamaan itu dengan hati yang terbuka.. =) insyaALLAH.. nanti keinginan2 aku yang banyak tu pasti boleh dilaksanakan.. aku kena usaha sikit demi sikit.. boleh kalau nak pergi sorang.. insyaALLAH boleh survive tapi nak minta izin kat abah tu mesti xkan lepas.. haha.. sabo je lahhhhh.. nanti ada rezeki boleh gi jalan2 n buat perancangan yang lebih gila.. haha.. Teruk.. teruk.. sungguh parah lah si cahaya hidupku ini.. =)

There was an error in this gadget