Monday, August 22, 2011

labu....

Kisah labu... bukan labu labi.. tapi LABU... labu yang warnanya kuning2 oren... yang manis2.. nyum nyum...


malam tadi balik dari ipoh.. tiap2 minggu akan balik.. ini bermakna.. setiap minggu aku akan berbuka dengan abah, angah, mira (sometimes), along n zara... alhamdulillah.. diberi kesempatan untuk aku mengutamakan keluarga berbanding kawan2.. tak ape berhabis duit untuk diorang.. bila dikira2.. saving xbanyak sgt bila berulang tiap2 minggu.. bonus pun tak berapa nak nampak dah.. hulur sana sini.. jadi.. aku nak minta maaf awal2 kepada insan2 yang mengharapkan duit raya pada tahun pertama aku bergelar kuli tetap ni.. hehe.. aku xdapat nak spend banyak untuk anak2 yang datang beraya atau sepupu2 n anak2 sedara yang ada.. jadi, kepada kanak2 berumur 12 tahun ke atas.. umur anda adalah expired untuk dapat duit raya dari kakyati a.k.a auntie atie okayy...!~... =P (alasannya: budak kecik xpandai merungut kalau aku bagi sikit je duit raya.. kalau yg dh besar.. pandai merungut n membanding2kan.. budak2 zaman sekarang mcm2 pe'el... huhuuu... )

okay... back to my sweet labu... malam tadi aku telah mengangkut 2 biji labu.. anggaran berat 2-3 kilo setiap satu.. ni hasil penat lelah abah ni.. my abah yang hebat!.. not your abah okay.. huhu.. =P tapi aku ingat nak bagi kat maklang a.k.a rakan sekerja kat sekolah... dan kawan2 di sini.. dan aku nak bagi kat akak2 sekolah lama.. pastu.. aku nak bagi kat kawan umah.. dan aku mcm nak bagi kat jiran2 n jamu orang2 kat surau... tapiiiiiiiiiiiiiiiiiii... aku cuma bawak 2 biji sahaja... hurmm.. x cukup... jadi aku telah memilih insan bertuah jer... 1) kawan2 umah aku... 2) akak2 kesayangan di skola lama... 3) kalau ada lebih aku nak bagi kat jiran sikit..

tapiiii.. ada satu lagik hal daaaa.... aku nak bagi labu mentah ke yang dah masak ye?.. aku bab masak mmg x konfiden lahhh... mmgla rasa dia ada tapi bdebar2 nak bagi orang makan.. yelah.. aku ni xde skill yang hebat.. setakat campak2 je.. karang yang aku campak x cukup syarat kanggg.. naya lah mereka itu!.. hehe... aku mengambil keputusan untuk masak yang simple lagi mudah.. iaitu... pengat labu... ni teringat kat mak ni.. mak suka masak pengat labu.. pengat pisang.. pengat durian.. ni hidangan waktu minum petang la ni.. mak sangat rajin.. tapi anak2 ni sangat rugi sbb dulu suka sangat tolong gitu2.. kan xdapat mewarisi kehebatan mak... so terpaksalah buka resepi online atau buku2 resepi yang dibeli merata tu...

dan aku fikir lagi.. nak buat pengat labu gula merah atau gula putih?.. yang sedap dan cantik pastinya gula merah.. harap2 tesco ada jual la gula merah... balik sekolah nak gi belii.. 1) gula merah 2) santan 3) daun pandan 4) sagu (ni mcm xmau masuk je.. xsuka sgt.. hehehee... )

dan juadah berbuka puasa pun akan bertemakan labu.. buat masak lemak je lah... pastu goreng ikan masin.. kalau rajin, aku nak buat sambal ikan bilis.. kalau x rajin.. aku hentam beli je semua.. tgk keadaan tubuh badan karang..

semoga tercapai cita2 untuk memasak pada minggu terakhir kat penang... hurm.. kalau xdpt buat ari ni, esok pun ok jugak.. insyaALLAH.. minta2 kawan2 makan.. yerlah.. orang yang xberapa mahir masak mcm aku ni, siapa je yg sudi kannnnn.... huhuuu..

balik sekolah ni nak gi brg dapur sikit.. smbil tu leh cuci mata tgk baju.. hurm.. baju raya.. hurm.. ada keinginan nak beli.. tapi bila fikir2.. malas pun ada.. mcm smlm.. jalan2.. tgk baju tp bila smpai kat kedai tu tengok punya lama.. last2 tetiba nafsu utk membeli lenyap.. terus xda keinginan nak beli.. pelik kan.. masa kat rumah semuanya bsemangat.. nak cari baju raya.. tapi bila kat kedai xmau beli pulak.. padahal semua cantik2.. haihhhhhh.... xpelah.. pakai baju lama je lah.. apelah bezanya baju baru dan lama kalau diri sendiri pun xrasa teruja nak memakainya...

Semoga Ramadhan tahun ini mampu aku harungi kerana semakin lama ia beransur pergi.. dekat pula dengan kisah baru yang memerlukan kekuatan mental, fizikal dan emosi..


0 Comments:

Post a Comment



There was an error in this gadget