Sunday, April 24, 2011

Doa & Sabar..

permulaan yang pelbagai..
pertemuan yang merungkai sejuta rasa..
perkenalan yang ringkas, namun cukup simbolik..
namun.. siapakah bintang hatiku? tidak aku tahu bagaimana alirannya.. bagaimana caranya..

malam semalam.. aku ke surau.. dengar ceramah.. antara yang disentuh ialah tentang 5 alam yang ditempuhi oleh makhluk ALLAH iaitu kita..
1) Alam Roh
2) Alam Janin
3) Alam Dunia
4) Alam Barzakh
5) Alam Akhirat

yang aku tertarik sangat ialah tentang 4 perkara yang ALLAH catatkan untuk kita..
1) Rezeki
2) Jodoh
3) Ajal
4) Bahagia atau Bencana

dan berdasarkan gambar di atas.. aku nak sentuh tentang jodoh.. jodoh kita telah ditetapkan sejak di alam roh lagi.. segalanya sudah ditentukan.. siapa? di mana? bagaimana? Bila? segalanya sudah tercatat untuk kita. tidak perlu risau kerana sejak berada di dalam kandungan ibu, kemudian ditiupkan roh pada hari yang ke 120.. sudah ditentukan siapakah suami atau isteri kita cuma kita tidak tahu bila.. yang perlu kita buat adalah usaha menerusi doa & kesabaran.. =)

beberapa hari lepas.. seorang wanita berpangkat ibu datang bertanya tentang perihal diri.. dan sekali lagi.. sayu merantai hati.. terkenang mak bila tgk wanita itu.. jika ALLAH telah menentukan bahawa dia adalah ibu buatku di sini..insyaALLAH.. aku redha Ya ALLAH..

p/s: Dalam ALLAH menetapkan hidup kita, namun kita masih boleh memilih untuk membentuk kehidupan kita.. bahagiakah? bencanakah?.. Pilihlah jalan untuk ke syurga ataupun neraka.. wallahualam..



0 Comments:

Post a Comment