Thursday, April 22, 2010

internship is killing me softly..killing my emotions.. saya tak pernah rasa mcm nih.. sepanjang menjalankan sesi kaunseling sejak februari 2010, emosi hari ni yang paling memberi kesan pada diri saya.. selalunya saya tak terbawa-bawa.. apa yang saya dengar menjadi rahsia dinding dan pintu di sekolah tapi hari ni lain.. emosi terganggu.. dan emosi negatif mula timbul..

malam ni saya cuba merasionalkan diri..kembali kepada fitrah.. manusia itu manusia..kaunselor itu manusia..dan manusia itu aku.. manusia punya emosi..punya nilai dan perikemanusiaan.. tapi..tak semua manusia begitu..alhamdulillah.. saya manusia yang punya emosi, nilai dan perikemanusiaan..

saya sudah mula rasional.. setiap manusia itu unik.. punya ragam dan pengalaman yang berbeza..walaupun kisah asasnya sama tetapi laluannya berbeza..dan rasanya sudah tentu lain antara satu sama lain.. dan saya tak sepatutnya terbawa-bawa dengan emosi mereka kerana saya membantu mereka untuk menjadi lebih ok dari aspek emosi dan kehidupan..mereka yang perlu ubah diri mereka.. mereka yang perlu fikir untuk diri mereka kerana tiada siapa yang lebih kenal diri sendiri jika bukan empunya diri.. saya cuma platform untuk membantu mereka lebih celik akal dan lebih kenal diri mereka luar dan dalam..insyaAllah..

saya lebih ok kini.. manusia itu punya emosi dan pemikiran..tapi saya percaya emosi yang negatif sering membantutkan proses pemikiran yang rasional.. jangan berfikir menggunakan hati, gunakan akal kurniaan Maha Esa tetapi jangan lupa untuk tapis keputusan itu dengan emosi positif yang ada dalam diri kita..

0 Comments:

Post a Comment