Monday, October 25, 2010

Tawaku Selaung Tangisku..

kelikir dibiar jauh. tidak mungkin secantik.. secerah..sekilau permata itu.. kelikir itu tetaplah aku..


hati terguris siapa yang tau.. cuma Allah jua tempat mengadu.. senyumanku tidak pernah lekang.. ketawaku tidak pernah sunyi.. tapi taukah mereka?.. tawaku selaung dengan tangisku?..

aku kini makin mampu berdiri.. cuba menjadi diriku yang sendiri.. jika dulu aku mampu kembali utuh setelah hatiku dipijak lumat oleh insan bergelar lelaki.. hancur tidak berbaki.. dan kini, aku rasai lagi setelah 2 tahun aku sepi dan ceria..

tatkala rambutku selak, kepala mencecah bantal.. iringan kanan menemani diri.. dan tatkala itu sayu mengusik hati.. dan tanpa sedar titisan air mata diam mengalir.. tiada esakan.. tiada sedu sedan.. cuma mengalir basah.. aku alihkan dengan selawat ke atas junjungan nabi.. memuji kebesaran Allah.. godaan hati..

maha hebat ciptaan Allah.. hati itulah punca segalanya.. dan Dia ciptakan suka dan duka.. dan seraya ini duka lah peneman hati.. remuk.. tapi masih bersisa.. kenapa tidak remuk dan terus hancur lebur? lebih mudah untuk aku terus melangkah..

tiada yang benar.. tiada jua orang yang salah..

kadang terfikir.. kenapa hatiku jatuh pada jejaka itu yer?.. di mana hebatnya dia?.. di mana tegasnya dia?.. dan fikiranku melayang.. tersenyum.. kerana dia cerdik.. dia bijak.. dan dia bukan lelaki hebat yang digilai oleh semua gadis.. dia cumalah dia.. humblenya dia.. kata-kata yang matang.. dan langkahnya tampak penuh dengan berfikir.. tapi hatinya terlalu matang.. sehingga tidak mampu menerima aku yang sungguh keanakan.. tapi.. ambillah masa.. kenalilah aku.. pasti aku ada yang dikau cari..

keyakinan itu sukar dimengerti.. ia bukan hak kita.. ye.. faham.. aku tau.. tapi hati semakin degil.. masih tidak mahu mengerti..

i am not myself anymore.. perlukah aku mencari kawan yang aku sendiri tak selesa?.. tak perlu.. itu bukan diri aku.. aku tak mau berkawan dengan orang lain hanya kerana ingin mengurangkan sedihku.. itu tak ikhlas kan?.. hurm.. berfikir.. jauh.. melayang.. singgah hanya pada insan yang sama.. masa.. aku perlukan masa.. yer.. masa..

buat masa ni.. biarla aku hidup dengan masa lalu.. biarla aku terus rasakannya.. kerana itu menggembirakan aku.. fahamilah aku.. aku suka rasa itu.. kerana rasa itu yang buat aku tersenyum dan ketawa.. tapi.. itu mimpi.. tidak mungkin tercetus pada realiti.. siapalah aku?.. tidak mungkin aku mampu berdamping dengannya..

aku cumalah kelikir di pinggiran.. dipandang sepi.. jauh dan terus mahu dihalau pergi..

0 Comments:

Post a Comment