Sunday, June 5, 2011

Gila-gila.. =D

3 hari berada di tempat orang telah cukup memberi pengajaran kepada diriku.. memuhasabah tentang kekurangan diri serta kekurangan orang lain.. benarlah jauh berjalan luas pandangan dan pengalaman..bila dikenang-kenang kembali.. kehidupanku masih lagi berada di bawah tempurung.. di manakah kakiku pernah terjejak di bumi ALLAH ini?.. seingatku.. masih lagi di semenanjung Malaysia.. dan tidak semua negeri di semenanjung ni aku pernah berbumbung di langitnya.. mana ye yang aku tak pernah pergi..


1) Terengganu - tempat yang dikhabarkan pulaunya cantik2.. tenang dengan lembayung mengagungkan agama Islam.. teringin nak pergi.. insyaALLAH suatu hari nanti..
2) Perlis - di utara tanah air.. negeri paling kecil.. kurang pembangunan dan mesti jauh dari hiruk pikuk..

2 negeri ni aku tak pernah jejak lagi.. walaupun aku pernah pergi ke negeri-negeri lain tapi x semuanya boleh dianggap melancong dan melihat keunikan negeri tersebut.. contoh:

1) kedah - dikhabarkan negeri jelapang padi.. aku pergi dan melihat sawah yang terbentang.. hijau kekuningan.. cantik.. tapi aku tak pernah lagi pergi ke muzium padi tu.. dan mungkin ada lagi byk tempat yang menjadi trademark negeri tu tapi aku tak pernah pergi lagi..
2) negeri sembilan - terkenal dengan adat perpatihnya.. aku pernah pergi.. hanya singgah sebentar semasa perjalanan pulang ke Melaka.. tapi tak pergi lagi melihat keunikan sebenar adat tersebut di depan mata.. tak pergi lagi melawat muzium kat situ.. dan tempat2 yang terkenal di negeri tu..

cukup sekadar dua dulu.. ini bermakna.. aku kena fikirkan tentang cara untuk memperuntukkan waktuku menjelajah negeri2 di tanah airku ini.. tapi antara kekangan yang aku hadapi.. mungkin tak sebesar mana tapi kira antara penyebab minor kenapa aku tak dapat nak pergi lagi buat masa ini:

1) teman - sukar mencari teman yang benar2 mahu mengikut jejak dan perancangan gila aku.. dan apakah perancangan gila aku itu? jeng jeng jeng.. =) perancangan aku adalah cuba untuk meminimakan kos dengan pergi berjalan dengan hanya membawa beg galas kelengkapan beberapa hari, tidur di hotel tidak berbintang dan hanya menaiki public transport.. DAN tak ada kawan yang nak ikut.. haha.. alasan-alasan yang didengari adalah: * kenapa taknak naik kereta? * apa kata kita ikut pakej kan senang? * tak tau tempat. takutlah.. DLL... kalau ikut hati memang naik kereta lebih mudah.. mudah nak bergerak.. tak perlu fikir banyak tempat pengangkutan.. ini boleh dipertimbangkan kerana sekiranya pergi ramai2 ia masih boleh dikira penjimatan kos.. kemudian, pakej.. yer lagi mudah sebab kita yang tak tau tempat ni boleh ikut je perancangan yang org dah offer kat kita.. tapi kan ke mahal jugak kalau ikut pakej?.. tapi masih boleh dipertimbangkan sekiranya 5 pax.. masih boleh berjimat.. tak tau tempat dan takut tu sama alasan mcm aku je sebenarnya.. takut sebab kita ni perempuan.. agak merbahaya.. yer aku faham.. jadi.. tak dapat la pergi mana pun..
2) waktu - aku ada kawan yang mungkin boleh ikut perancangan aku.. sebab aku dah bincang dengan dia.. dia nampaknya sedikit positif.. =) TAPI.. waktu cuti kami.. masa aku cuti sekolah, dia kerja.. komitmen yang berbeza.. hurm......

entah bila perancangan aku akan tercapai.. bila difikir2.. kalau aku cite perancangan gila aku pada abah.. mesti aku kena kurung dalam bilik masa cuti.. haha.. yerlah, menjaga anak dara bukannya tugas yang mudah.. aku faham.. jadi aku kenalah bersabar dan menunggu.. kalau ALLAH kata aku boleh pergi melaksanakan perancangan aku tu, maka aku pun akan pergi jugak.. =)

banyaknya keinginan aku.. macam2 nak buat tapi banyak yang tergendala sebab perbezaan pendapat antara aku n kawan2.. aku selesa hanya dengan beberapa orang.. tapi mencari titik persamaan antara mereka bukanlah mudah.. tapi tidaklah sukar bila mencari persamaan itu dengan hati yang terbuka.. =) insyaALLAH.. nanti keinginan2 aku yang banyak tu pasti boleh dilaksanakan.. aku kena usaha sikit demi sikit.. boleh kalau nak pergi sorang.. insyaALLAH boleh survive tapi nak minta izin kat abah tu mesti xkan lepas.. haha.. sabo je lahhhhh.. nanti ada rezeki boleh gi jalan2 n buat perancangan yang lebih gila.. haha.. Teruk.. teruk.. sungguh parah lah si cahaya hidupku ini.. =)

0 Comments:

Post a Comment



There was an error in this gadget