Wednesday, June 1, 2011

Isteri Solehah - Saff-One

Isteri cerdik yang solehah
Penyejuk mata, penawar hati, penajam fikiran
Di rumah dia isteri, di jalanan kawan
Di waktu kita buntu, dia penunjuk jalan

Pandangan kita diperteguhkan
Menjadikan kita tetap pendirian
Ilmu yang diberi dapat disimpan
Kita lupa, dia mengingatkan

Nasihat kita dijadikan pakaian
Silap kita, dia betulkan
Penghibur di waktu kesunyian
Terasa ramai bila bersamanya

Dia umpama tongkat si buta
Bila tiada satu kehilangan
Dia ibarat simpanan ilmu
Semoga kekal untuk diwariskan

--------------------------------------------------------------------
bukan mudah untuk menjadi seorang isteri,, pendamping pada seorang suami yang tidak dikenali sepenuhnya.. mempertaruhkan jiwa raga.. menyerahkan hati dan seluruh hidupnya untuk jejaka yang halal baginya.. mempersiapkan cinta hanya untuk kekasih yang halal.. untuk melengkapi seorang suami perlulah kita bersedia untuk menerima dia seadanya.. memegang erat baiknya, melapik segala buruknya.. meneguhkan kekuatannya, menjalinkan kelemahannya..

angan-anganku luas.. kasihku melimpah ruah untuk kekasih bergelar suami.. cintaku hanya untuknya.. taat dan patuhku istimewa buatnya.. semoga mampu dia menerimaku.. aku hanyalah gadis penuh kekurangan.. lengkapilah aku,pimpinlah erat jemariku supaya jangan terpesong.. terimalah aku apa adanya.. janganlah dikau meminta yang tidak aku mampu berikan.. hargailah aku walaupun cuma senyum dikau hadiahkan.. tidak kupinta lebih darimu.. cukuplah bahagia sementara ada waktu bersama.. katakan segalanya padaku.. ceritakan kisahmu dan pasti aku akan mendengar.. aku ingin menjadi pendamping terhebat buat suamiku kelak.. insyaALLAH. amin..

0 Comments:

Post a Comment