Tuesday, June 7, 2011

Memori..

Rindu pada mak.. Memori terlalu banyak..


Semalam aku gi pasar malam.. teringat dulu2 masa mak ada.. selalu kalau ari isnin, mak mesti ajak gi pasar malam beli ikan la,sayur la,makanan la.. sejak aku duk kat upsi smpai la kerja, jarang aku dapat gi pasar malam kt umah ni.. lebih2 lagi bila aku dah keja kt penang.. mane nak dapat gi, isnin aku ada kat penang.. dan semalam aku gi pasar malam sorang2.. menyusuri pasar malam tu sorang2.. tgk org2 yg berjualan.. org yg sama sejak aku sekolah dulu.. org sama yang mak akan berckp dan tegur.. dalam fikiran aku.. " adakah mereka semua tahu bahawa org yang membeli sudah pun tiada?.." dan pastinya ramai pelanggannya yang sudah pun tiada lagi..

aku dah lama tak nangis bila teringatkan mak.. aku tahan jer.. kalau aku tak mampu bertahan, aku hanya akan menitiskan air mata sesaat tatkala aku sedekahkan al fatihah pada mak setelah selesai solat dan aku kembali tenang tatkala aku hadiahkan pahala membaca ayat-ayat CINTA HATIKU selepas itu.. aku tak boleh lemah.. menangis itu melemahkan aku.. dan aku mudah untuk memarahi diri sendiri bila aku mula untuk bersedih tentang pemergian mak.. dan aku mudah menegur diri aku saat hati aku mula terusik melihat abah yang aku tahu semangat dalamannya mula untuk hilang saat dia mengadu.. hati aku mula direnggut sebak bila angah mengatakan dia hanya mampu memperolehi semangat bila setiap minggu balik ipoh.. sbb dia dapat rasa mak seolah-olah masih ada di rumah ni.. aku turut manusia yang mempunyai rasa sedih.. yang masih mempunyai air mata untuk dihamburkan.. dan rindu aku semakin membara.. dan saat aku xboleh mengalunkan ayat suci khas buat mak, aku semakin tidak tenteram.. mudah sungguh diusik dengan rasa sedih dan lemah..

dan aku masih cuba membiasakan diri membahasakan 'arwah mak' pada orang2 di sekeliling aku.. walaupun aku sendiri tersasul.. redha itu didikan dalaman hati.. hanya ALLAH yang tahu segalanya tentang hatiku.. aku masih cuba untuk redha.. alhamdulillah.. ALLAH tahu aku berusaha ke arah itu.. aku kena berusaha lagi..

insyaALLAH.. semuanya pasti mampu aku harungi.. sedikit demi sedikit aku mula mengutip semula kekuatanku.. DIA bersamaku sentiasa.. tak pernah meninggalkan aku.. alhamdulillah.. aku masih di bawah pemerhatianNYA.. =)

0 Comments:

Post a Comment



There was an error in this gadget