Monday, March 21, 2011

dalam pencarian.. insyaALLAH..

alhamdulillah.. segala puji bagi ALLAH - Tuhan yang menghidupkan dan mematikan makhluk ciptaanNYA..

hari ni dah 21 Mac 2011.. dah seminggu mak pergi.. saat hening ini.. hati dihimpit rasa sayu.. tergerak hati untuk call seseorang yang mungkin boleh menjadi pendengar dari hati.. namun.. tidak.. aku menyendiri.. walaupun aku tahu pasti seseorang yang aku pilih itu mampu menenangkanku dengan kata-kata penuh hikmah.. dan sekiranya aku bercerita tentang kehilangan ini, aku masih x mampu menangis untuk meleraikan semuanya.. mungkin deria mataku tidak berfungsi.. lalu hati tidak tersentuh secara total.. dan akhirnya aku menyendiri.. sepi dan sunyi lalu terkenangkan indahnya memori..

18 Mac 2011.. hari pernikahan mira adindaku.. alhamdulillah.. terbina baitul muslim.. adindaku isteri orang.. : -) hari penuh getaran jiwa.. wajah dimaniskan.. tidak mahu mencairkan alis mata adindaku yang seorang tu.. dan berjaya.. namun.. kalahku tatkala bersalaman dan berpelukan dengan ibu mertuanya merangkap keluarga baru.. dan akhirnya.. kalahku dengan esak tangis adindaku.. aku tau mak ada bersama kami ketika itu.. sedihku bukan kepalang.. dan kecekalan hati dituntun kembali lalu menyedarkan diri.. inilah kebahagiaan yang dinanti.. esak tangisnya kini ada di bahu suaminya yang dikasihi.. sedikit ujian dihadap kembali dan amat menyesakkan sanubari..
Saat terakhir sebelum akad nikah..

19 Mac 2011.. debaran pengantin baru bermula.. debaran sebagai tuan rumah dirasa.. aku menyarungkan sepasang kurung milik mak.. mak dah beli baju tu khas untuk kenduri.. jika semasa hari nikah tu aku menyarung jubah hadiah jauh dari tanah Arab.. dan hari ini.. aku memakai persalinannya yang baru dibeli.. sebak dada semasa menyarungkannya di tubuh.. sedih.. mengundang tangis dalam jiwa.. namun tawaku masih tersisa buat tetamu.. sesekali empangan hampir pecah bila berpelukan dengan insan2 yang rapat dengan mak.. tangis dan kesatan air mata tatkala jemari tersisa hidangan menyentuh hati.. alhamdulillah.. itu tanda mak disayangi dan dikasihi.. semoga tidak dimusuhi.. saat melayangkan takbir zohor.. sayu dan suram hatiku.. dan semasa zikrullah, tangisanku hebat berlagu.. teresak2 sendiri.. sedang semua ketawa di luar.. aku menangis sendiri di ruang kecil itu.. mak.. mak mesti seronok masa mira kawen.. walaupun jasadmu tiada.. atie tau mak ada di sisi kami semua.. abah happy.. abah pakai baju yang mak beli.. namun malam itu tidak dapat tertahan lagi.. kami menangis bersama tatkala tawa menghiasi balutan hadiah yang dicarik.. abah teresak sebentar lalu lari menyendiri.. aku termenung sendiri.. dan melihat adindaku mula bermuram hati, kugagahkan bibir untuk tersenyum lalu gembira bersama.. dan segalanya mula selesai walaupun pelbagai perkara menghimpit diri.. alhamdulillah..
mira semasa menanti ketibaan rombongan suaminya..
saat gembira mira..
yusli & mira..


setelah hampir seminggu mak pergi.. abah bertanya tentang jodoh padaku.. siapakah kawanku? ada atau tidak insan istimewa dalam hatiku?.. sebelum mak pergi, kami bincangkan hal ini.. aku menyuarakan hasrat untuk mak pilihkan seseorang sekiranya mak sudah rela melepaskanku pergi ke pangkuan seorang lelaki bernama suami... mak tidak mengiyakan serta tidak menidakkan.. ianya tergantung lalu disambung oleh abah.. tatkala kehilangan besar berlaku, abah menyuarakan hasrat tersirat untuk melihat aku n angah berumah tangga.. mungkinkah abah sudah mula rs sunyi lalu mahukan pertambahan ahli dalam keluarga kami?.. jika itulah kehendak abah, aku akan usahakan jua.. benar abah.. atie memang xde orang istimewa walaupun ada yang cuba mengetuk pintu hati.. hatiku sudah dimiliki dulu dan kini masih tersisa rasa itu.. cuma aku harus sentiasa sealiran dengan hakikat bahawa dia bukan dipilih untukku ketika ini.. dan jika mendatangnya hari membawa dia padaku semula.. aku tidak sekali akan menolak.. insyaALLAH...

siapakah insan yang akan menghadiahkan bunga itu kepadaku dan berada di sisiku? Semoga insan itu dekat denganku dan ALLAH memberikan petunjuk kepadaku jika ada 'dia' di sekelilingku.. insyaALLAH..

0 Comments:

Post a Comment