Thursday, August 12, 2010

Kelikir Kerdil..

Di hening pagi.. saat mentari baru mahu mengintai menerangi segenap bumi.. menerangi hidup penghuninya.. pepohon melambai.. dedaunan beralun saat angin menerpa lembut dengan penuh kesyahduan.. nyaman.. sayu.. beratnya embun menitis kering mencecah daratan.. pasti esok kembali lagi rutinnya.

Jalanan basah dek gerimis pagi.. kelikir jalanan masih disitu.. tidak dipandang..tidak dikalih.. tetapi setia memerhati segenap pelosok yang ada di situ.. kelilingnya.. depannya.. belakangnya.. kiri dan kanannya.. setiap inci yang berada di situ.. masih menanti.. harapan.. penuh garapan..penuh harapan dan impian.. tapi masih lagi di situ.. tidak dialih..tidak dijeling..

Mentari bersinar ceria..gerimis sudah dihalau pergi.. walau silih berganti memunculkan diri.. kelikir tetap di situ.. teriknya cahaya.. menyinarkan kelikir..terpancar terus lalu memantulkan sinar darinya.. kelikir hanya mampu bangga sendiri di dalam hati.. dan pandangannya jatuh pada kanak-kanak lelaki yang sedang menghampirinya.. kelikir kaget.. kaku.. membatu azalinya.. tidak mampu sembunyi dan terus pancaran itu jatuh pada anak kecil itu..

Kanak-kanak kecil itu hampir dan duduk.. menyentuh lalu kagum.. sinarannya luar biasa.. tidak seperti kelikir yang ada.. istimewa..

Kelikir terus membatu.. kelu dan terus di situ.. dibelai dan disanjungi oleh kanak-kanak itu.. walaupun dia tampak gah namun anak kecil itu masih punya nurani yang halus.. walaupun wajahnya tampak menunjukkan wajah kacak ketika dewasanya namun dia tetap berlembut hati menatang kelikir kerdil yang kasar dan bergerigi.. oh nodanya kelikir itu.. dia tidak sekilau mutiara.. tidak juga berkilau intan berlian.. tapi itulah yang dielus kanak-kanak kecil itu..

Kelikir suka.. rasa dihargai.. tiada siapa hiraukannya..tiada juga peduli keberadaannya selama ini.. ada juga yang sayang.. kelikir bahagia..

Kanak-kanak itu membawanya pulang.. menempatkannya di balang kaca.. jernih..nyaman.. kelikir memerhati segenap pelosok yang ada di situ.. kelilingnya.. depannya.. belakangnya.. kiri dan kanannya.. setiap inci yang berada di situ.. rutinnya yang sebati..

Kelikir semakin kurang sinar.. silauan intan berlian kaburinya..samar-samar si kerdil kelikir.. kelikir semakin kurang pancaran.. dan penawar dukanya kembali.. menyentuh.. mengelus kembali kelikir.. diambilnya jauh dari intan berlian.. kelikir kembali bersinar.. lebih pancarannya..lebih bahagianya..

Kelikir menung tatkala penawar dukanya itu berlalu sementara.. benarkah luar biasa itu yang dicari.. kelikir menung lagi.. mahukah kelikir menjadi luar biasa walau kelikir itu hanyalah azalinya tidak bersilau.. hanya terpinggir..tidak dihiraukan.. silauan itu pasti pudar tatkala mentari kembali sembunyi.. dan gelap malam pasti tidak mampu mengembalikan bahagianya..

Tapi menungnya tidak lama.. kanak-kanak kecil itu kembali mendapatkannya.. tersenyum.. kelikir merenung dan bicara hatinya.. itulah yang dirasa kini.. masa depan tidak datang lagi.. masa depan tidak lagi pasti.. tapi inilah harganya yang ada.. inilah rasa yang ada kini.. pedulikan masa depan.. tidak pasti itu lebih menyesakkan..

0 Comments:

Post a Comment