Friday, May 20, 2011

Benarkah? =(

Benarkah seorang guru bimbingan dan kaunseling tak boleh terlibat dalam aktiviti spotcheck pelajar? tak boleh check beg pelajar? tegur kesalahan disiplin pelajar?.. kemusykilan.. apakah kaunseling itu tidak menekankan soal disiplin dan peraturan? sedangkan menjalankan program kaunseling,sesi kaunseling semuanya ada peraturannya.. ada etikanya.. ada prosedur yang distrukturkan.. jadi mengapakah menegur masalah disiplin pelajar adalah hanya tugas seorang guru disiplin yang dilantik sahaja?.. bukankah GURU bimbingan dan kaunseling adalah seorang GURU? DAN semua guru di sekolah adalah guru disiplin.. jadi salahkan saya menegur kesalahan pelajar wahai cikgu dot dot dott...haihh


berkobar-kobar nak tukar dari sini.. tapi jika aku tidak menghargai pengalaman di sini, mungkin di sekolah lain adalah lebih teruk lagi.. enjoy with what i have.. walaupun banyak yang terhalang dan dihalang tapi aku teruskan jugak lah.. walaupun aku tau kerja aku mesti tak lah bagus sangat sbb kat mata cikgu dot dot dott aku ni bodoh, kosong dan budak-budak.. tapi bila aku check balik ikut buku panduan dan senarai semak tu, dia pun bukan bagus sangat.. banyak kerja passing sana sini, last2 aku jugak jadi penyudah kerja dia.. come on la cikgu dot dot dott.. takkan program sebelum saya datang sekolah ni pun saya yang nak buat laporannya.. mana saya tau awak buat ape masa tu.. tapi aku diam je lah.. haihh.. nak jumpa students susah.. apa aku buat semuanya salah.. padahal pengetua tak ckp ape pun.. =(..=(

tak puas duk sini.. uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa......... ada tak yang faham keadaan aku.. aku lebih suka dpt keja banyak2 daripada semua kerja dihalang2.. tersekat-sekat.. last2 aku buat keja semua kena komen sampai 10 18 kali dan akhirnya keputusannya.. norhayati, program tu cancel lah.. uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa... menguji kesabaran betul.. sabo je lah.. senyum.. takkan nak melawan.. diamkan aje lah.. last2 protes.. hari2 cikgu pi sekolah cikgu online fb n blog.. haihhhhh... kalau KPM tau mesti aku kena terminate immediately.. =(

stress tapi tak pelah.. ak buat je keja aku.. bantahan secara halus.. perlu ada strategi.. salah satunya..

dengan tersenyum.." ye ke? saya tak perasan pulak.. "

hidup dalam kepura-puraan bila bekerja dengan insan yang dah liat nak faham kehendak sekolah,PPD,JPN,KPM dan Malaysia.. sabo je lah ye Norhayati Zainudin..

0 Comments:

Post a Comment