Wednesday, May 25, 2011

kepompong..

students tersayang tgh exam skrg.. mmg aman je sekolah.. cikgu2 sungguh seronok bila students exam.. semua cikgu jadi penyayang.. baik hati.. sbb tak perlu ditekan oleh mereka mereka yang bergelar pelajar.. makan pun dengan senyum je cikgu2 kat sini.. aku?.. mcm biasalah.. SENYUM..=).. jumpa sape pun senyum.. senyum tapi pendiam.. ye ke?.. masih belum masanya.. lebih2 lagi kerana adanya cikgu dot dot dott.. sape yang nak tukar.. aku ke dia?.. wahai pengetua.. kalau dalam setahun sy kena pindah 3 kali pun sy sanggup.. sy tak berkembang di sini.. kenapakah alasan belajar itu diberikan lalu tidak membolehkan sy membuat keputusan?.. perlukah dijaja bahawa Norhayati ini budak yang tak boleh buat keputusan.. berilah aku peluang.. bagaimana nak menanam integriti kerja dalam seharian jika peluang dan kebebasan kreativiti aku disekat-sekat?.. cikgu dot dot dott.. sy ada banyak idea nak buat kat sekolah ni.. lastly idea sy ni, sy bagi pada kawan2 di sekolah lain.. maka sekolah mereka membangun.. insyaALLAH.. kenapa GBK di luar lebih menghargai sy wahai cikgu dot dot dott?.. mereka lebih faham sy, lebih menerima sy, lebih menghargai idea sy, lebih nampak potensi sy... kenapa cikgu tak nampak?.. adakah kerana umur sy sebaya dengan anak sulung cikgu sehingga cikgu merasakan sy budak mentah yang bodoh?.. cikgu dot dot dott.. sy xkan bantah ape yang cikgu buat.. sy xkan marah cikgu, sy xkan kata ape2 selain daripada senyum dan mengangguk.. kalau ada kawan2 yang tau aku mcm ni kat sekolah mesti mereka kata .. "yati, knpa ko jadi mcm ni?" kawan kat rumah selalu dengar kisah tragis aku di sini.. bagilah aku kerja.. bagi aku mengajar sebab bila aku ada dalam bilik ni, aku bekerja dengan separuh hati kerana setiap ape yang aku buat dia akan ubah.. lebih baik cikgu duk sorang-sorang je kat sini.. kalau tak perlukan sy, sila ckp kat PPD tukarkan sy balik ke sekolah lama sy.. sbb dia cinta pertama sy.. sy suka duk sane.. konfliknya aku di sini..

aku survey keja lain.. isi mcm2 borang.. pastu aku tekad isi borang tukar.. benar kata abah.. "cikgu-cikgu hidup dalam komuniti yang kecil.. maka dia mencari pengaruh dalam komuniti itu sahaja.. " kadang-kadang nak lepas geram aku akan ckp.. "dasar kafir..".. uwaaaaaaaaaaa... hitamnya hati aku duk kat sini..

tengok je hari ni.. aku boleh je post kat blog.. main fb..baca paper.. buat research yang xde kaitan dengan sekolah.. semangat dah semakin hilang.. kadang2 aku rasa aku hanyalah setiausaha yang menaip surat kemudian surat aku dikomen banyak kali.. pastu dia ubah dan ckp "semua ni sy kena ubah balik..".. tapi aku intai ayat2 kat surat tu.. "mcm ayat aku je.. "..

hari-hari fikir mcm mane nak lepas dari kepompong ni.. sbb tu aku suka bila join program PPD & JPN. panggillah aku bila-bila masa.. aku suka je nak keluar.. sbb masa tu khidmat aku diperlukan, dihargai.. aku tak dapat benda tu kat sekolah.. =( .. tapi bila ada surat je mesti cikgu dot dot dott ckp tak perlu pergi..hurm.. =( padahal duk kt sekolah nak buat ape pun tak boleh.. semua salah.. semua tak betul.. mcm la betul sgt.. senarai semak JPN tu pon awk dah pening cikgu dot dot dott.. kalau awk hebat mesti awk tak gelabah..kan kan?.. haihhhhhhhhhhhhhh..... =(

pastu aku ingat nak tukar profesion.. Smlm terfikir-fikir lagi.. mcm mane caranya?.. jalan mcm dah ada.. cuma kena usaha lebih gigih.. walaupun aku tahu aku bukan otak bisnes..haha..

"yati.. org nampak bab bisnes ni.. yati asyik nampak kaunseling jerr.."

haihhh.. tak rasionalkah aku??.. yang aku tau emosi aku bukan sedih tapi agak terkilan sbb terkongkong.. semoga ALLAH kuatkan hatiku.. kerana DIA lebih tahu yang terbaik untukku.. alhamdulillah atas segala kurniaannya..

0 Comments:

Post a Comment